Allerede 27 LNG-drevne skibe sat i ordre i år

LNG manifesterer sig i stigende grad som industriens foretrukne mellemstation på vej mod den CO2-neutrale fremtid, som flere rederier satser på at nå i 2050. Det er først og fremmest nye tank- og containerskibe, der nu bestilles til LNG-drift, viser tal fra Gibson Shipbrokers.

CMA CGM er helt i front med LNG-drift..

Tankskibe udgør med 14 styk mere end halvdelen af de skibe, der i år er blevet bestilt til LNG-drift. Ni nybygninger er containerskibe, mens to er fragtskibe og to biltransportskibe.

Og det er først og fremmest de større skibe som

VLCC´ere, Suezmax og Aframax tankskibe, ultra-store containerskibe og Newcastlemax bulkers, der bestilles til LNG-drift.

Ifølge Gibson er tankskibe og bulkers specielt velegnet til LNG-drift, fordi brændstoftankene kan placeres på dækket og dermed kun har en begrænset indflydelse på skibets kapacitet.

På containerskibe har det været de største nybygninger, der er blevet udstyret til LNG-drift. Her udgør tabet af teu-kapacitet et forholdsvis lille problem. Anderledes ser det ud på de mindre containerskibe.

Således har franske CMA CGM, der ellers har bestilt flest LNG-drevne skibe, netop annonceret en ordre på op til 20 containerskibe i Panamax størrelse med en kapacitet på 5.000 teu, der bliver leveret med gammeldags maskineri og scrubbere, fordi skibene ifølge Gibson er for små til at få installeret LNG-brændstoftanke.

Men der synes til gengæld at være flere bestillinger af LNG-drevne bulkcarriere på vej, bl.a. fra mineselskabet Rio Tinto, der er i forhandlinger med kinesiske værfter om at bygge op til 12 Newcastlemax til en samlet værdi på godt 800 mio. dollar.

Skibene på 210.dwt.

skal bruges til at transportere jernmalm mellem Australien og Kina og skal levers fra 2023.

Ifølge IMO er der i øjeblikket mere end 130 LNG-drevne skibe i ordre. Heraf er mere end 40 containerskibe. Hapag-Lloyd har således seks af de helt store på 23.000 teu under bygning på DSME i Sydkorea, mens CMA CGM har fire 22.000 teu og ni 15.000 teu LNG-drevne i ordre.

Antallet af ordre på LNG-drevne skibe stiger fortsat, fordi ejerne ser en umiddelbar fordel ved dette brændstof. “Spørgsmålet, der synes sværere og sværere at finde et definitivt svar på er, hvor lang tid, der vil gå, inden alternative brændstoffer som ammoniak, metanol og hydrogen bliver en realitet og begynder at tage markedsandele fra LNG,” spørger Gibson.

Mæglerfirmaet regner med, at det vil ske indenfor dette årti. Maersk er som bekendt allerede godt i gang med et løfte om at lancere det første metanoldrevne container feeder-skib allerede i 2023.

Kilde: Offshore Energy

CBS-HD

Sponseret

CBS søsætter ny HD-uddannelse til Det Blå Danmark

Relateret indhold

18.09.2024Maritimedanmark.dk

Video: Gennemsejlingen af Prins Christians Sund

18.09.2024Maritimedanmark.dk

Scandinavia Baltic Express omlægger sin rute

19.08.2024Maritimedanmark.dk

Ny Scandlines færge tæt på færdiggørelse

17.08.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler tager levering af første P-klasse jackup

15.08.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overvejer atomkraft til fremdrift

09.08.2024Maritimedanmark.dk

Ny Maersk metanol-gigant navngivet i Aarhus

08.08.2024Maritimedanmark.dk

Test af maritimt brændselscellesystem på grøn metanol er en succes

06.08.2024Maritimedanmark.dk

Höegh Autoliner tager levering af første ammoniakdrevne biltransportskib

Jobmarked

Se alle

Rømø havn

Ny havnechef til Rømø Havn

Da vores nuværende havnechef har valgt at gå på pension, søger vi en afløser til den ledige stilling som havnechef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Rohde Nielsen

Skipper til slæbebåd

Rohde Nielsen søger en engageret og dygtig skipper til en af vores slæbebåde.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Odense Havn

Souschef, til Salg - der brænder for salg og resultater

Er du en ambitiøs sælger, der er drevet af at skabe resultater med fokus på vækst og bæredygtig succes, samtidig med at du er en synlig leder? Kan du gøre en forskel for vores kommende og nuværende kunder på Odense Havn?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SEA HEALTH & WELFARE

Arbejdsmiljøkonsulent i Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste

Har du passion for arbejdsmiljø, og kan du gøre en forskel for de søfarende i den danske handelsflåde? Hos Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste søger vi en engageret og erfaren arbejdsmiljøkonsulent, der blandt andet skal arbejde med forebyggelse af chikane og mobning.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

MAERSK TRAINING

Skibskaptajn, maskinmester eller dual skibsofficer (Fuldtid/Deltid)

Er du passioneret omkring sikkerhed til søs, søredning og sejlads af små både? Er du motiveret til at dele ud af din viden og erfaring samt har mod på at lære mere om nye brancher såsom vind, olie og gas, hvor du kan bruge og udvide dit sikkerhedsfokus? Vil du arbejde som deltids- eller fuldtidsinstruktør på et bredt sortiment af kurser med udspring i det maritime? Hvis ja, så kig her, for så er du helt sikkert en god kandidat til at blive en del af vores instruktørteam.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

29.09.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark