Allerede 27 LNG-drevne skibe sat i ordre i år

LNG manifesterer sig i stigende grad som industriens foretrukne mellemstation på vej mod den CO2-neutrale fremtid, som flere rederier satser på at nå i 2050. Det er først og fremmest nye tank- og containerskibe, der nu bestilles til LNG-drift, viser tal fra Gibson Shipbrokers.

CMA CGM er helt i front med LNG-drift..

Tankskibe udgør med 14 styk mere end halvdelen af de skibe, der i år er blevet bestilt til LNG-drift. Ni nybygninger er containerskibe, mens to er fragtskibe og to biltransportskibe.

Og det er først og fremmest de større skibe som

VLCC´ere, Suezmax og Aframax tankskibe, ultra-store containerskibe og Newcastlemax bulkers, der bestilles til LNG-drift.

Ifølge Gibson er tankskibe og bulkers specielt velegnet til LNG-drift, fordi brændstoftankene kan placeres på dækket og dermed kun har en begrænset indflydelse på skibets kapacitet.

På containerskibe har det været de største nybygninger, der er blevet udstyret til LNG-drift. Her udgør tabet af teu-kapacitet et forholdsvis lille problem. Anderledes ser det ud på de mindre containerskibe.

Således har franske CMA CGM, der ellers har bestilt flest LNG-drevne skibe, netop annonceret en ordre på op til 20 containerskibe i Panamax størrelse med en kapacitet på 5.000 teu, der bliver leveret med gammeldags maskineri og scrubbere, fordi skibene ifølge Gibson er for små til at få installeret LNG-brændstoftanke.

Men der synes til gengæld at være flere bestillinger af LNG-drevne bulkcarriere på vej, bl.a. fra mineselskabet Rio Tinto, der er i forhandlinger med kinesiske værfter om at bygge op til 12 Newcastlemax til en samlet værdi på godt 800 mio. dollar.

Skibene på 210.dwt.

skal bruges til at transportere jernmalm mellem Australien og Kina og skal levers fra 2023.

Ifølge IMO er der i øjeblikket mere end 130 LNG-drevne skibe i ordre. Heraf er mere end 40 containerskibe. Hapag-Lloyd har således seks af de helt store på 23.000 teu under bygning på DSME i Sydkorea, mens CMA CGM har fire 22.000 teu og ni 15.000 teu LNG-drevne i ordre.

Antallet af ordre på LNG-drevne skibe stiger fortsat, fordi ejerne ser en umiddelbar fordel ved dette brændstof. “Spørgsmålet, der synes sværere og sværere at finde et definitivt svar på er, hvor lang tid, der vil gå, inden alternative brændstoffer som ammoniak, metanol og hydrogen bliver en realitet og begynder at tage markedsandele fra LNG,” spørger Gibson.

Mæglerfirmaet regner med, at det vil ske indenfor dette årti. Maersk er som bekendt allerede godt i gang med et løfte om at lancere det første metanoldrevne container feeder-skib allerede i 2023.

Kilde: Offshore Energy

Relateret indhold

22.05.2024Maritimedanmark.dk

Høj Nordic Marine Contractor øgede bundlinje og egenkapital

22.05.2024Maritimedanmark.dk

Byggeplaner: Tre af de største danske værfter positive

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Enighed om en langsigtet flådeplan

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Kvindelig færøsk kaptajn på nyt krydstogtskib

27.04.2024Maritimedanmark.dk

DFDS går til Incat om design af ny elektrisk-hybrid færge

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Rapport: Stor beskæftigelseseffekt ved bygning skibe i Danmark

20.04.2024Maritimedanmark.dk

Foga-samarbejde udvider med endnu et skib

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Seks fregattyper i spil til den norske flåde

Jobmarked

Se alle

ROYAL ARCTIC LINE

Spændende og udfordrende job på Grønlands mest unikke arbejdsplads til søs – Kok søges til passagerskibet Sarfaq Ittuk.

Højsæsonen er så småt skudt i gang og vi søger derfor en engageret kok, der sammen med skibet Køkkenchef og ungkok kan være med til, at give gæsterne en uforglemmelig oplevelse ombord på Sarfaq Ittuk.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Kok

Da sommersæsonen nærmer sig skal Fjord Line bruge ekstra besætning til vores hold af Superhelte. Derfor søger vi dygtige kokke, som ønsker at prøve kræfter med livet til søs, samt opleve en helt ny type af frihed.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Søfartens Ledere

Dygtig og erfaren faglig sekretær/faglig konsulent til Søfartens Ledere

Er du en stærk forhandler med en passion for ansættelsesretlige problemstillinger samt rådgivning til medlemmer? Hvis ja, så søg stillingen her og vær med til at gøre en forskel for lederne i det maritime Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.06.2024

DanPilot

Bådførere søges til Skagen

DanPilot søger bådførere til lodsstationen i Skagen

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

21.05.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektør til Søfartsstyrelsen

Vil du være en del af Søfartsstyrelsens arbejde med at påvirke fremtidens rammer for skibsfartens grønne omstilling og teknologiske udvikling?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Færgesekretariatet

Sekretariatschef

Færgesekretariatet søger en ny sekretariatschef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.06.2024

Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen søger en projektleder

Søfartsstyrelsen søger en projektleder til Regulatory Future Lab (Future Lab)

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.05.2024

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark