Aktiv indsats for skibskredit bærer frugt
Finans Danmark og Danske Rederier rejste i 2017 en sag om sikring af den danske model for skibskredit i Implementeringsrådet. Nu har Europa-Kommissionen fremlagt forslaget uden at ændre på skibes status i regelsættet. Det vides dog ikke, om Europa-Parlamentet og Rådet vedtager forslaget.
”Det er en styrke for hele det Blå Danmark at have et velfungerende skibskreditmarked i landet. Både af hensyn til långivningen til de danske rederier og for at sikre, at kompetencen og de tilknyttede rådgivere er til stede i den danske maritime klynge. Derfor har vi og andre organisationer også arbejdet for, at Kommissionen skulle undlade at følge Europa-Parlamentets opfordring og forringe vores velfungerende model for skibsfinansiering,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier.
Afsættet for ønsket om en tidlig indsats var en rapport fra netop Europa-Parlamentet, der anbefalede Kommissionen at gøre op med den ensartede behandling af særligt dækkede skibs- og realkreditobligationer (såkaldte SDOer). Rapporten baserede sig på en forkert opfattelse af, at skibsobligationer var mere risikofyldte end realkreditobligationer.
Hvis skibsobligationer flyttes over i en mere risikofyldt klasse af aktiver, vil det betyde dyrere skibsfinansiering i EU og dermed alt andet lige betyde, at en endnu større del af de globale nybygningsordrer finansieres uden for EU primært i Fjernøsten.
Den 12. marts 2018 offentliggjorde Europa-Kommissionen første udkast til det relevante direktiv og forordning. Af forslaget fremgår det, at Europa-Kommissionen har fastholdt den hidtidige formulering, og dermed er det et stort skridt i den rigtige retning.
En vigtig del af arbejdet for at undgå forringelser af skibskreditmarkedet i Danmark har været at sikre, at beslutningerne i Bruxelles baseres på fakta og ikke en forkert opfattelse. Der er nemlig ikke fagligt belæg for at anse skibsobligationer for mere risikofyldte end realkreditobligationer.
Kilde: Danske Rederier