Åh nej, nævn ikke den færge
Skrothandler Orla Rasmussen vil gerne have sin gamle Storebæltsfærge, måske mest kendt som Færgen Sjælland, hjem til Danmark. Han har ventet i tre år på at få den frigivet til bugsering, og derfor sender han i næste uge en advokat til England. Så håber Orla Rasmussen, at færgen kan komme til Danmark.
Det er skrothandlerens plan at hugge færgen op. Det skal ske i hans afdeling i Frederikshavn, Jatob ApS. Færgen er den sidste Storebæltsfærge fra den klassiske generation med to skorstene, og den er en af de sidste bevarede Storebæltsfærger overhovedet.
Færgen blev bygget som M/F Dronning Ingrid på Helsingør Værft i 1951. Derefter virkede den i en årrække for DSB på Storebælt og Østersøen. Undervejs skiftede færgen navn til Sjælland, da Dronning Ingrid-navnet skulle anvendes til den ene af tre nye intercity-færger.
Efter aktive år med passagerer, biler og jernbanevogne ombord blev færgen restaurations- og oplevelsesskib i København. Den blev også kendt fra tv-programmet Kajplads 114.
DSB/Scandlines ville af med færgen, og ad omveje endte den i 2004 i den engelske by Barrow-in-Furness nær Liverpool. Her ligger den stadig ved kaj. Før den jyske skrothandler købte færgen, blev den brugt som diskotek og forlystelsescenter. Han har ejet den siden sommeren 2012, og siden har den ikke flyttet sig.
”Myndighederne derovre vil ikke lade den sejle. Det er det, vi nu har diskuteret i flere år. Jeg er ikke så god til det med sprog, men i næste uge sender jeg en advokat derover. Så kan vi forhåbentlig få sagen afsluttet”, siger Orla Rasmussen.
Flere færgehistoriske eksperter vurderer i øvrigt, at denne færge er et langt bedre bevaringsemne end den tidligere Storebæltsfærge Broen, som kræfter i Nyborg arbejder på at få til Nyborg. Her skal Broen efter planen være kultur- og museumsskib. Men færgen Sjælland er langt mere autentisk ifølge eksperterne, fordi Broen er blevet ombygget til diskotek. Orla Rasmussen vil gerne sælge sin færge til bevaringsfolk, hvis der skulle være nogen, der er interesseret i det. Prisen er 4,5 millioner kroner.
Kilde: Søsiden, Fyns Amts Avis