Åbent brev til Villy Søvndal

Barge Engineer Jens Lundgaard fra Skive slutter sig nu til de nuværende og tidligere søfolk, der i åbne breve har opfordret Regeringen og Folketinget til at sikre, at de seks søfolk fra fragtskibet Leopard snarest bliver frigivet.

Hej Villy

12. januar i år bekendtgjorde at du "tænkte på" de gidsler fra det danske fragtskib "Leopard" der fortsat efter nu over 700 døgn er fanget i Somalia. Det var smukt gjort, Villy. Smukt at dine tanker går til dem der har det svært, rigtig socialistisk tankegang. At den så ikke var, eller er, længere end det, er sørgeligt, usmageligt, ulækkert. Pinligt rækker i hvert tilfælde ikke når der er menneskeliv på spil.

Mon dine tanker går i den retning hen over julen? Eller er ministerboligen lidt for hyggelig, og julesulet lidt for rigeligt, til at tænke på den slags uhyrligheder? To danske, som jo må siges at høre hjemme under dine vinger, og selvfølgelig de fire udenlandske søfolk, for ikke at tale om de hundreder af andre der er fanget under forhold der er alt andet end behagelige. Det er nu anden jul i træk hvor de to danske skal sidde i ørkenen i Somalia og tænke på deres kære. Anden jul i træk hvor deres kære skal sidde alene. Ikke fordi søfolkene er på havet, som sømandfamilier jo i et eller andet omfang vænner sig til, men fordi deres mænd er fanget af desperate og hensynsløse mennesker i et eller andet hul i Somalia. Mit hjerte bløder for de mange hundrede søfolk der er fanget rundt omkring, men ikke mindst for Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez. Det kunne sagtens have været mig, eller mange af de fantastiske mennesker jeg har mødt gennem mere end 25 år til søs, der var endt i deres sted.

Det er selvfølgelig ikke din skyld at de er fanget, så naiv er jeg ikke. Det er heller ikke din skyld at deres rederi er fuldstændig ligeglade med dem, så naiv er jeg heller ikke. Men det er (og her vil jeg på forhånd undskylde for den lidt sømandsagtige retorik der kan forekomme flere steder i dette brev) fandengaleme dit ansvar at de ikke er kommet hjem endnu. Det er dig vi har ansat som udenrigsminister, Hr. Søvndal.

Jeg har ikke løsningen, Villy Søvndal, men jeg har sgu heller ikke lommerne fulde af rådgivere , eksperter og konsulenter som du. Hvis du virkelig havde tanker der gik til de stakler der stadig er fanget i Somalia, ville du nok spørge om hjælp fra nogle af alle dine rådgivere til at løse krisen, og se at få det løst. Vi går hastigt mod to år med danskere fanget under umenneskelige forhold. Det er ikke rimeligt Villy, at vi behandler folk på den måde.

Den franske lystbåd "Le Ponant" blev frigivet i 2008 efter det præsident Sarkozy i en udtalelse kaldte at det franske militær og franske statslige organer "sikrede en hurtig og fredelig løsning" på gidselkrisen. Det er jo da en slags løsning, og hvis man kender franskmændene ret har det nok involveret en del ildkraft. Løsningen er nok ikke een særligt dansk en af slagsen. Vi er hælder mere til forhandlinger og den slags, hvor franskmændende er lidt mere kontante i afregningsformen. Ikke ulig de Amerikanske styrker der fik en dansk ansat ved Dansk Flygntingehjælp ud af Somalia som en "sidegevinst" til en af deres egne statsborgere der blev hentet af et par mørklagte helikoptere. Jeg er klar over at den slags er imod vores principper, og ikke mindst mine men så sandelig også dine og dit partis. Men er der ikke ved at være givet køb på det meste alligevel? Her tænker jeg på stort set samtlige af de socialistiske, bare som eksempel. Du kunne jo spørge forsvarsministeren om hjælp. Han har nok et par karseklippede med en bule i jakken i området, der kan hjælpe med den lille sag? Han har sandsynligvis et eller andet i gang som vi alligevel ikke kender til. Ring eventuelt til dine nye venner i Israel, de plejer ikke være så kræsne med de opgaver deres forsvar udfører. Italienerne og Sydafrikanerne kan også hjælpe med gode råd. De har været dybt inde i Somalia og hente et par gidsler ud efter 20 måneder. (Så du billederne af gidslerne Villy? De så ikke godt ud.. Uret tikker for Søren og Eddy) Og hvis det bliver opdaget, så lyv Villy. Lyv som du gjorde i "plejehjemssagen". Lyv for satan, som da du lovede lavere priser på offentlig transport når bare vi ville stemme på dig! Hvis det er det der skal til, så bare lyv! Jeg personligt, vil i alle tilfælde tilgive dig med det samme , for en lille hvid løgn.

Kineserne fik frigivet 26 Taiwanesiske fiskere i Juli. De havde været fanget i lang tid, og blev antageligvis købt fri. Det er heller ikke den danske model. Vi forhandler ikke med pirater! Det er et princip vi har. Et princip som du meget nidkært har overholdt skal jeg love for. Igen, vil jeg gøre opmærksom på at der er så mange andre fine principper som du og dit parti mere eller mindre officielt har givet fanden i. Hvorfor så ikke dette ene, som kan redde to danske statsborgere (to af dine arbejdsgivere, husk det) fra en uhyrlig fremtid som givetvis må ende med at de bukker under på et tidspunkt. Vi forhandler ikke med pirater! Vi forhandler åbenbart heller ikke med rederiet Shipcraft som gemmer sig bag lukkede postkasser og låste døre. Du har ved flere lejligheder udtalt at udenrigsministeriet lægger et stort pres på rederiet Shipcraft. Nu skal du bare høre Villy Søvndal: Jeg er en af dine mange arbejdsgivere, og jeg vil denondelyneme se noget dokumentation for det pres! Det har ikke vist sig noget sted endnu, så mon du har glemt det i skyndingen? Dokumentation, Villy. Det er det eneste jeg beder om i den sag.

Villy Søvndal; se så for fanden at udvise den respekt at få gravet den pose penge frem, så vi kan smide dem efter de forbandede pirater og få vores kolleger hjem! Lyv bare om det også. Lad som om den gode gamle mand med papkassen som havde sin storhedstid under Preben Møller Hansen i Sømændenes forbund, har været forbi. Lyv for satan Villy! Vær et ordentligt menneske, og lyv! Så garanterer jeg at jeg ikke skal stille spørgsmål, og jeg tør såmænd godt garantere at hovedparten af mine kolleger heller ikke skal grave i hvor pengene kom fra! Søfolk er ordentlige mennesker, men er ikke bange for at bøje en regel hvis det er den eneste vej ud af en situation. Jeg skal fejre dig som en helt

den dag Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn står på dansk jord, såfremt det er noget du har haft fingrene i. Jeg er sikker på at der er mange som mig.

Hvis du for nyligt skulle have fået antipati imod til at lyve, så prøv at læg pres på rederiet. Rigtigt pres. Trusler om nødvendigt! Betal regningen, hiv de stakler hjem, og kræv pengene tilbage fra rederen. Der må være en eller anden måde du kan få det her til at ske på. Tiden er løbet fra alt det med at holde på principperne, nu er det reglerne for nødsituationer der tæller. Få dem nu hjem Villy!

Lad os få vist at også søfolk har en værdi her i Danmark, ud over at vi sejler rigtigt mange penge ind i statskassen! Send lidt tilbage til dem der bare tog hjemmefra for at passe deres job, og så blev ofre for en forbrydelse og nu har været fanget i næsten to år under de kommerligste forhold. Foreløbigt har det ikke kostet dig andet end et fedtet smil og en vag bortforklaring. Det er ikke godt nok!

Det jeg egentlig ville med dette brev, var at spørge: Hvad har du tænkt dig at gøre Villy Søvndal? Forsætte "strudselegen" eller være et mandfolk? Holde jul i ro og mag, imens tusinder af danske søfolk sejler rundt med en vished om at hvis de bliver kidnappet af pirater så sker der ikke en skid fra den danske stats side? Glæde dig over lysets begyndende komme den 12. januar når det er to år siden Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn blev taget af pirater? Jeg håber at svaret ikke bliver nogle af de to sidste scenarier. Til gengæld håber jeg at dette brev ødelægger bare en lille smule af bare een nattesøvn for dig, Villy. At det rusker bare lidt i din dårlige samvittighed, din medfølelse og dit menneskesyn. Ikke fordi jeg ønsker dig noget ondt, men fordi jeg ønsker at du skal rejse dig når du ikke kan sove, tage bukserne på som en politiker med format, og få noget til at ske i denne sag!

Til slut vil jeg orientere dig om at jeg har tænkt mig at offentliggøre dette brev i samme øjeblik jeg har sendt det til dig, til alle dem der gider læse det, og nok også til en del der ikke gider.

Med venlig hilsen, og ønsker om en glædelig jul.

Jens Lundgaard Barge Engineer Skive

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Højesteret stiller spørgsmålstegn ved Trumps toldpolitik

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater border tankskib langt fra land

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Torm leverer årets stærkeste kvartalsresultat

06.11.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer og fyrer 400 medarbejdere

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går bedre en ventet i Maersk

06.11.2025Maritimedanmark.dk

DFDS afskediger Torben Carlsen

05.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden forlænger med amerikansk biobrændselsgigant

05.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE leverer kvartalsoverskud men advarer om tab

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course