Åbent brev til Shipcraft

Forhenværende navigatør Poul Erik Larsen skriver i et nyt åbent brev til Shipcrafts direktør Claus Bech, at rederiet og dets aktionærer bør bruge deres penge på at befri de seks gidsler, som ganske vist er ødelagt for resten af deres liv, men som dog kan reddes.

Kære Claus Bech

Jeg mener det snart er et år siden, jeg sidst skrev en mail til dig. Dengang svarede du mig, at der havde været forskellige påstande i medierne om, at Shipcraft ikke arbejdede målrettet for at få gidslerne i Somalia hjem. Du skrev, at disse påstande var usande, og man skulle ikke tro på alt hvad medierne skrev.

Jeg vil medgive dig, man skal ikke altid tage mediernes skriverier for den absolutte sandhed. Derfor forstår jeg ikke, at du ikke tager til genmæle når nu medierne skriver noget ufordelagtigt om Shipcraft. Eller kan man konkludere, at det medierne skriver omkring Shipcraft, er tilnærmelsesvis korrekt?

I dine svar til mig tidligere, skriver du, og jeg citerer: At det er en ganske forfærdelig situation er uomtvistelig. Som nævnt kan vi af hensyn til vores kollegaers sikkerhed ikke udtale os om hvad der sker i de igangværende forhandlinger. Men at få vores kollegaer frigivet har selvsagt vores allerhøjeste prioritet.

Der var for et år siden – siden da, er gidslernes forfærdelige situation kun blevet forværret for hver dag der er gået. I dag bringer Ekstra Bladet et interview, efter at have været i telefonforbindelse med Eddy og Søren fra deres somaliske helvede. Her udtaler Eddy Lopez: - Rederiet er ligeglade med os. Når vi taler med rederiet, siger de, at forhandlingerne går godt. Men det er jo ikke rigtigt. Vi sidder her stadigvæk. Hver gang de (rederiet) løber fra en aftale, så får vi tæsk. Og så starter det hele bare forfra igen -.

Vil du, Claus Bech, også påstå at dette er usandt?

At medierne, og måske især Ekstra Bladet, har været hårde i deres kritik af jeres behandling af denne tragiske gidselsag, vil jeg gerne medgive. Det har til tider været meget sensationspræget, og måske mere opfordret til had mod jer, end til egentlig at belyse en tragisk og absolut forfærdelig gidselsag. Men skylden for hele denne ”hetz”, bærer i selv ved jeres manglende formåen til at få sagen afsluttet for længst.

Nu hjælper det ikke noget at ærgre sig over den forløbne tid, men at få gjort noget effektivt for at få de stakkels mennesker hjem, inden det er for sent. At det hele drejer sig om penge, er ikke længere korrekt. Nu handler det om menneskeliv. Mennesker, som ganske vist er ødelagt for resten af deres liv, men som dog kan reddes, hvis ellers i, i rederiet og jeres aktionærer, har bare den mindste smule anstændighed og medmenneskelig forståelse, og er i stand til at sætte det frem for pengegriskhed.

I den del af shippingbranchen i operer i er det ingen hemmelighed, at penge er magt, og mennesker kun et redskab. Mange af jeres kunder, eller rettere, aftagere af jeres laster, har menneskeliv på samvittigheden. Det kan jeg tillade mig at sige, da jeg selv har været flere år i netop den del af branchen.

Ønsker i også, at jeres besætning skal være en del af denne kedelige statistik?

Jeg vil lige for god orden skyld oplyse dig om, at dette brev vil blive offentliggjort i medierne.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen Skovfogedvænget 71b, 3300 Frederiksværk Forhenværende navigatør

Relateret indhold

26.07.2024Maritimedanmark.dk

Blue Water investerer markant i Grønland

25.07.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia Nile skal tømmes for last

23.07.2024Maritimedanmark.dk

Norden køber norske Norlat Shipping

20.07.2024Maritimedanmark.dk

Besætningsmedlem på Maersk skib omkommet

19.07.2024Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib i flammer

19.07.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia tankskib kolliderer med supertanker

17.07.2024Maritimedanmark.dk

Rederne lægger større vægt på biodiversitet

16.07.2024Maritimedanmark.dk

Torm køber otte tankskibe og sælger et

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Navigatør (Afløser) til Færgen Bitten Clausen

Er du en erfaren navigatør, der gerne vil stoppe på langfart eller holde en pause fra udmønstringerne og vil du stadig fortsætte som navigatør men gerne være hjemme hver aften? Det kan også være at du gerne vil sejle lidt færge i dine hjemmeperioder? Eller allerede er gået i land men mangler lidt duften af hav? Så er dette måske noget for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.09.2024

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Retrofit market

Are you a professional relationship builder with solid experience in technical sales in the maritime industry? Do you aspire to work in an environment that make vessels a greener and safer place to work?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Kontorchef til Sikre Farvande

Trives du i et fagligt stærkt miljø med mange udfordringer? Og har du mod på at lede en effektiv driftsorganisation? Så er du måske vores nye kontorchef for Sikre Farvande.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

04.08.2024

DanPilot

DanPilot søger en datatekniker-elev med speciale i programmering

Har du lyst til at få din uddannelse hos DanPilot, hvor vi er i gang med en digitaliseringsrejse?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

06.08.2024

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2024

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én Befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelses snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Kaptajn på Skoleskibet DANMARK

Et helt unikt og spændende job Skoleskibet DANMARK er et smukt sejlskib fra 1933 og en moderne maritim uddannelsesinstitution. Skoleskibet har også en repræsentativ rolle som en sejlende ambassade, for Det Blå Danmark. Skoleskibet DANMARK har to kaptajner, hvoraf denne ene nu har valgt at gå i land, hvorfor denne spændende og helt specielle stilling er ledig til besættelse i efteråret 2024.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

11.08.2024

Saga Shipping A/S

Saga Shipping – søger personale til vores fartøjer

Er Skagen noget for dig…. Tag udfordringen op…

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Saga Shipping A/S

Shipping Medarbejder til Skagen

Saga Shipping er en del af Wrist Ship Supply, en af verdens største skibshandler, indenfor den globale shipping industri. Vi tilbyder en bred vifte af service ydelser til den globale shippingindustri – ikke 2 dage er ens !.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark