Åbent brev til Shipcraft

Forhenværende navigatør Poul Erik Larsen skriver i et nyt åbent brev til Shipcrafts direktør Claus Bech, at rederiet og dets aktionærer bør bruge deres penge på at befri de seks gidsler, som ganske vist er ødelagt for resten af deres liv, men som dog kan reddes.

Kære Claus Bech

Jeg mener det snart er et år siden, jeg sidst skrev en mail til dig. Dengang svarede du mig, at der havde været forskellige påstande i medierne om, at Shipcraft ikke arbejdede målrettet for at få gidslerne i Somalia hjem. Du skrev, at disse påstande var usande, og man skulle ikke tro på alt hvad medierne skrev.

Jeg vil medgive dig, man skal ikke altid tage mediernes skriverier for den absolutte sandhed. Derfor forstår jeg ikke, at du ikke tager til genmæle når nu medierne skriver noget ufordelagtigt om Shipcraft. Eller kan man konkludere, at det medierne skriver omkring Shipcraft, er tilnærmelsesvis korrekt?

I dine svar til mig tidligere, skriver du, og jeg citerer: At det er en ganske forfærdelig situation er uomtvistelig. Som nævnt kan vi af hensyn til vores kollegaers sikkerhed ikke udtale os om hvad der sker i de igangværende forhandlinger. Men at få vores kollegaer frigivet har selvsagt vores allerhøjeste prioritet.

Der var for et år siden – siden da, er gidslernes forfærdelige situation kun blevet forværret for hver dag der er gået. I dag bringer Ekstra Bladet et interview, efter at have været i telefonforbindelse med Eddy og Søren fra deres somaliske helvede. Her udtaler Eddy Lopez: - Rederiet er ligeglade med os. Når vi taler med rederiet, siger de, at forhandlingerne går godt. Men det er jo ikke rigtigt. Vi sidder her stadigvæk. Hver gang de (rederiet) løber fra en aftale, så får vi tæsk. Og så starter det hele bare forfra igen -.

Vil du, Claus Bech, også påstå at dette er usandt?

At medierne, og måske især Ekstra Bladet, har været hårde i deres kritik af jeres behandling af denne tragiske gidselsag, vil jeg gerne medgive. Det har til tider været meget sensationspræget, og måske mere opfordret til had mod jer, end til egentlig at belyse en tragisk og absolut forfærdelig gidselsag. Men skylden for hele denne ”hetz”, bærer i selv ved jeres manglende formåen til at få sagen afsluttet for længst.

Nu hjælper det ikke noget at ærgre sig over den forløbne tid, men at få gjort noget effektivt for at få de stakkels mennesker hjem, inden det er for sent. At det hele drejer sig om penge, er ikke længere korrekt. Nu handler det om menneskeliv. Mennesker, som ganske vist er ødelagt for resten af deres liv, men som dog kan reddes, hvis ellers i, i rederiet og jeres aktionærer, har bare den mindste smule anstændighed og medmenneskelig forståelse, og er i stand til at sætte det frem for pengegriskhed.

I den del af shippingbranchen i operer i er det ingen hemmelighed, at penge er magt, og mennesker kun et redskab. Mange af jeres kunder, eller rettere, aftagere af jeres laster, har menneskeliv på samvittigheden. Det kan jeg tillade mig at sige, da jeg selv har været flere år i netop den del af branchen.

Ønsker i også, at jeres besætning skal være en del af denne kedelige statistik?

Jeg vil lige for god orden skyld oplyse dig om, at dette brev vil blive offentliggjort i medierne.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen Skovfogedvænget 71b, 3300 Frederiksværk Forhenværende navigatør

Relateret indhold

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Krisen i Det Røde Havn sender fortsat CO2-udledning og rater op

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Redegørelse om Iver Huitfeldt er udskudt

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier “anerkender” forbud mod scrubbere

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Anholt savner sin nye redningsbåd - den forsvandt efter en uge

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Aftale på plads: Danmark forbyder udledning af scrubbervand

10.04.2024Maritimedanmark.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

10.04.2024Maritimedanmark.dk

Handel med Hafnia-aktier skudt i gang i New York

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

MARPRO Search & Selection

Recruitment Consultant

Are you passionate about the maritime industry? Can you talk to anyone? Can you roll with the punches? Recruitment can be unpredictable, but we need someone who can handle challenges with a smile on their face.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Port of Aalborg

Havneassistent

Vil du være en bærende del af det team, som dagligt har ansvaret for servicering og organisering af havnens skibe, agenter, kunder og besøgende? Så er du måske vores nye havneassistent?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.04.2024

H. Folmer & Co.

Indkøber

Er du indkøber med interesse og forståelse for den maritime industri? Har du teknisk erfaring og evnen til at håndtere forskelligartede opgaver i en dynamisk og uforudsigelig arbejdsmiljø? Så er denne stilling som indkøber i vores rederi måske noget for dig!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

H. Folmer & Co.

Bemandingsansvarlig

Vil du arbejde med påmønstring og afmønstring i et dansk rederi med international skibsfart? Og har du lyst til at være en del af en virksomhed med fart på og højt til loftet? Kom med på holdet hos H. Folmer & Co. og få en spændende hverdag som bemandingsansvarlig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Chief Officer

Would you like to become part of a dynamic team with great working conditions?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Navi Merchants

Senior Chartering Manager

When you're part of Navi Merchants / Copenhagen Merchants, you'll experience having many opportunities to influence your own daily life, as well as your own and your team's development. Therefore, your tasks and responsibilities are sure to evolve to become unique. However, to begin with, we have a clear expectation that your main areas of responsibility will be:

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle