ABB-elektrificering indstillet til fornem pris
ABB er indstillet til en præstigefyldt pris inden for søfart for sin modernisering af to fartøjer, der vil blive de største udledningsfrie færger i verden. ABB modtog nomineringen i kategorien "The Energy Efficiency Solution Award" under Ship Efficiency Awards 2016 for sit arbejde med Tycho Brahe og Aurora.
ABB leverer det komplette elektriske system, herunder batteri og opladning samt fremdrivning til de to HH Ferries Group-fartøjer. Disse vil blive verdens største emissionsfrie og eldrevne færger. Moderniseringerne benytter brugsklare ABB-løsninger, herunder batterier, et kontrolsystem til energilagring og Onboard DC Grid-teknologi. I begge ender af ruten vil ABB levere de første automatiserede opladerstationer på land ved at bruge af en industriel robot fra ABB til at optimere forbindelsestiden og dermed maksimere opladningstiden.
"Vi er begejstrede for vores nominering til Ship Efficiency Award.
Vi leverer de innovative og færdige løsninger, som skal assistere HH Ferries til at sikre en effektiv drift, mens fartøjernes belastning af miljøet minimeres”, siger Marcus Högblom, Vice President for globalt salg, passagerfartøjer og Azipod-drift.
"Vi er meget tilfredse med, at vi sammen med ABB og på en innovativ måde har etableret en ny tilgang, som bevarer vores position som en meget effektiv rute med stor kapacitet," siger CEO Henrik Rørbæk, HH Ferries Group. "Vi investerer ansvarligt i fremtidens teknologiske løsninger, som skal fører os imod en grønnere fremtid til fordel for vores kunder og miljøet."
Det forberedende arbejde på de to fartøjer, begyndte allerede mens konstruktionen af den banebrydende automatiserede robotopladerarm til brug på land, foregik i Finland.
De to færger vil udelukkende være drevet af batteristrøm når de sejler mellem Helsingør og Helsingborg, en afstand på ca. 4 km, hvor mere end 7,4 mio. passagerer og 1,8 mio. biler transporteres hvert år. Den nye batteriløsning til de to færger vil bidrage til at reducere den samlede udledning fra flåden med mere end 50 % i forhold til de nuværende fire dieseldrevne fartøjer. Batteristrømmen på 8.320 kWh til de to færger svarer til 10.700 bilbatterier.
Investeringen på 300 mio. SEK er medfinansieret med 120 mio. SEK fra INEA, EUs forvaltningsorgan for innovation og netværk.