Aarhus Havn i god form til konsolidering
Aarhus Havn øgede både omsætning og overskud en smule fra i 2017 og forventer at fastholde “en god udvikling” i de kommende år. Samtidig erklærer havnen sig klar til den konsolidering , som havnesektoren forventes at stå overfor i de kommende år.
”Vi har i de senest år præsteret en solid indtjening, og denne byggede vi oven på i 2018. Vi er inde i en god udvikling, som vi forventer at fastholde i de kommende år,” siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen i forbindelse med offentliggørelsen af 2018-regnskabet for Aarhus Havn.
Han kan notere en stigning i omsætningen på 7 mio. kr. til 278 mio. kr. og en stigning i overskuddet (EBIT) med 1 mio. kr. til 73 mio. kr., som betegnes som “et tilfredsstillende resultat i et konkurencepræget marked”. Aarhus Havn har i perioden anvendt 110 mio. kr. til anlægsinvesteringer.
Resultatet kommer på baggrund af en vækst i containeromsætningen på 6 pct. Med en vækst på 14 pct. i 2017 betyder det, at omsætningen på dette område på to år er steget med godt 20 pct.
”Når jeg kigger ud ad vinduet fra mit kontor, kan jeg se, at lastbilerne på Østhavnsvej, der fører ud til containerterminalen, kører tættere end tidligere. Så tallene på papiret har også et virkeligt billede. Vi har stadig mulighed for at vækste på Østhavnen, men det er klart, at hvis den nuværende kadence fortsætter, så vokser vi ud af egen havn på et tidligere tidspunkt end forventet,” siger Jakob Flyvbjerg Christensen.
Foruden containere har Aarhus Havn en lang række produkter på hylderne fx fast bulk, flydende bulk, færger, krydstogt og arealleje. Alle forretningsområder kom ud af 2018 med et positivt resultat - med containere og bulk som de største bidragsydere til det samlede resultat.
Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn og er med sit brede sortiment parat til den konsolidering, som direktøren forudser i de kommende år.
”Der synes at være konsensus om, at fremtiden byder på færre men større havne i Danmark. I forvejen er Aarhus Havn Danmarks største erhvervshavn. Og vi er klar til at absorbere det gods, der skal finde andre kanaler, når mindre erhvervshavne lukker,” siger Jakob Flyvbjerg Christensen.
Kilde: Aarhus Havn