56 iværksættere vil være maritime stjerner

Maritime Stars er nu klar til at udvælge 5 nye iværksættere, der skal være med til at skabe vækst og innovation i den maritime branche. 56 håbefulde start up-virksomheder ønsker at være med, heraf bliver 10 nu valgt ud som potentielle deltagere i forløbet, som kører i 9 måneder og munder ud i en knivskarp forretningsplan for deltagerne.

Arkiv: Maritime Stars 2019.

”Vi er meget glade for den enorme interesse, der er for Maritime Stars. Sidste år kørte vi et succesfuldt forløb med 5 unge, dygtige virksomheder. Og jeg kan se blandt ansøgerne til dette års forløb, at vi igen står med maritime iværksættere fra øverste hylde”, siger Allan Hejslet, projektleder for accelerator-programmet.

De fem deltagere i sidste års Maritime Stars var: Dry Bulk Chemicals, C-LOG, Upteko, Optimum Voyage og Frugal Technologies.

Disse fem virksomheder laver alt fra droner over brændstofs-optimering til elektroniske søfartsbøger. Og for at imødekomme de mange forskellige typer af iværksættere, er hele 20 fyrtårnsvirksomheder klar til at hjælpe og være mentorer for deltagerne.

”En af de mange ting, der adskiller Maritime Stars fra andre iværksætter-forløb er netop det store udvalg af fyrtårnsvirksomheder. Vi har fået skabt et unikt samarbejde med nogle af de største og bedste aktører i den maritime branche. Og vi er stolte af, at vores deltagere kan nyde stor støtte og opbakning fra disse mentorer”, siger Christine Lunde, direktør i MARCOD.

Maritime Stars er et treårigt forløb, der er finansieret af EU's Socialfond samt Industriens Fond. Sidste års forløb var det første, så der er endnu to år til at udvikle flere maritime stjerner.

Når de 5 Maritime Stars skal findes d. 19. marts i Aalborg, foregår det på den måde, at hver virksomhed pitcher deres idé foran et panel af alle fyrtårnsvirksomheder. Fyrtårnene giver de 10 deltagere point inden for fire parametre: Vækst- og skaleringspotentiale, Innovation/potentiale for branchen, Ambitionsniveau og Teamet bag. Herefter tæller man pointene sammen og de fem med flest points er de nye maritime stjerner. Til april starter et 9 måneders forløb med masser af rådgivning, forretningsudvikling, workshops og sparring med både deltagere og fyrtårn. De 20 deltagende fyrtårnsvirksomheder er Alfa Laval, Danske Rederier, Danfoss, DESMI, DFDS, Fjordline, Gatehouse, Hoyer Motors, Logimatic, Maersk Tankers, MAN Energy Solutions, Terntank, Viking Life-Saving Equipment, Wrist Ship Supply, World Marine Offshore, Wärtsila Danmark, Hans Jensen Lubricators, Unifeeder, Port of Frederikshavn og Port of

Redaktionen

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023