30-året for Exxon Valdez katastrofen
I dag for 30 år siden ramte olietankeren Exxon Valdez et skær i canadiske Prince William Sound. Det var før dobbeltskrogede tankskibe blev normen, og 37.000 ton råolie strømmede direkte ud i naturen. Tre årtier senere sætter katastrofen fortsat mærker i naturen.
Exxon Valdez, der tilhørte det store amerikanske olieselskab Exxon, havde 145.000 ton råolie om bord da det ramte skæret.
Som det ofte er tilfældet, skyldtes ulykken et sammenfald af flere omstændigheder. Blandt de afgørende årsager var, at den vagthavende rorgænger var træt og overanstrengt, at skibets Raycas anti-kollisionsradar ikke var tændt, og at skibet sejlede udenfor den almindelige sejlrute for at undgå isbjerge.
Prince William Sound ligger meget langt fra noget som helst, derfor gik der lang tid før hjælpen nåede frem. Olien strømme ud af Exxon Valdez i tre døgn inden olien blev stoppet,
Olieudslippet ramte en 2.100 kilometer lang kystlinje, heraf blev 320 kilometer kystlinje alvorlig ramt. 250.000 havfugle, 2.800 oddere, 300 sæler, 250 ørne, 10 store hvaler og millioner af fisk døde som følge af katastrofen.
Ulykken kostede Exxon og dets forsikringsselskaber godt 500 millioner dollar, beløbet dækker dog kun er dog kun en brøkdel af de reelle omkostninger.
Som en direkte konsekvens af katastrofen blev MARPOL Annex I vedtaget, der bl.a. gør dobbeltskrog obligatorisk for verdens godt 7.000 råolietankere.
Ud over tankskibene sejler der 46.000 andre skibe på verdenshavene, mange har dobbelt skrog, dobbelt bund eller ekstrabeskyttede brændstoftanke. Men ikke alle, det er ikke påbudt.
Redaktionen