2016 bliver et sløjt år for skibsfarten
De udfordringer, der blev tydelige inden for skibsfarten i år, vil fortsat præge udviklingen i 2016. Dermed bliver det nye år ikke det mest spændende år for shipping. Det fremgår af en række interviews med centrale aktører, samlet i dem nye udgave af Magasinet Maritime Danmark.
”Verdensøkonomien har ikke været så stærk, som vi havde håbet på. Der er alt for meget kapacitet, som vil fastholde raterne på et alt for lavt niveau. Håbet er, at det europæiske marked kan blive stærkere i 2016. Her er lagrene kommet ned på et niveau under normalen. Lagrene er så små, at de skal bygges op igen, og det vil give noget vækst inden for containerskibsfarten, selvom efterspørgslen grundlæggende er lav”, siger Peter Sand, chefanalytiker hos BIMCO, dtil Magasinet Maritime Danmark.
Han vurderer, at 2016 vil byde på vækst i efterspørgslen, om end ikke særlig udpræget.
Den manglende balance mellem efterspørgsel og udbud, som har præget 2015, fortsætter ind i 2016, da der fortsat bliver leveret flere nye skibe til markedet, end efterspørgselsvæksten berettiger til.
”Lige nu er der en betydelig overkapacitet på udbudssiden. Da overkapaciteten er bestemt af forholdet mellem efterspørgsel og udbud, skal efterspørgselsvæksten være højere end udbudssiden i nogle år fremover for at bringe overkapaciteten ned. Det er et langt og sejt, men nødvendigt, træk at nedbringe overkapaciteten og derved genskabe et bæredygtigt rateniveau”, siger Peter Sand.
Jacob Pedersen, aktieanalytiker hos Sydbank, er af den overbevisning, at godt nok lægger de mange nye skibe op til en forværring af markedsbalancen, men man skal omvendt være forsigtig med at vurdere, at det bliver værre, end det allerede er.
”Rederne er nødt til at gøre noget, og det, de vil gøre, er nok at lægge flere skibe op, så der bliver en bedre balance og lidt højere niveauer for fragtraterne. For rederne er meget pressede lige nu. I sidste del af 2009 efter finanskrisen så vi også, at rederne reagerede ved at lægge skibe op, så indtjeningen faktisk blev ret god i 2010. Det er noget lignende samme situation, vi er i nu, bare ikke nær så udtalt. Rederierne er allerede i gang med at lægge skibe op, og Maersk Line har givet udtryk for, at flåden ikke vil vokse lige så meget som planlagt”, siger han.
Der vil dog gå nogle år, før ubalancen inden for containerskibsfarten er væk. Den samlede globale ordrebeholdning udgør nemlig i øjeblikket 20 procent af den globale flåde.
-Der vil nok gå tre-fire år, før markedet har absorberet de mange nye skibe, og derfor vil der også gå tre-fire år, før det bliver godt igen, siger Jacob Pedersen.
Læs hele artiklen i den ny udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: