2015 ligner et svært år for rederierne
Inden for tørlast sluttede rateopturen fra november, inden den rigtigt var kommet i gang, og udviklingen peger mod svære markedsvilkår for rederierne. Heller ikke container- og produkttankmarkederne har det helt nemt for tiden, vurderer Sydbank i en ny analyse.
Risikoen for et svagt tørlastmarked i 2015 er steget yderligere med fragtratefaldene i december, men Sydbank forventer trods alt en bedring fra niveauet i 2014.
”Ordrebogen på nye skibe i tørlast er ikke kritisk, såfremt store nybestillinger kan undgås – men fortsætter import-/eksportbegrænsningerne flere steder i Asien, vil det udskyde en væsentlig bedring i markedsbalancen yderligere”, lyder det i analysen fra Sydbank.
Inden for produkttank har fragtraterne i MR-segmentet været højere i december end i november, men er faldet lidt hen imod slutningen af måneden. Sydbank forventer, at fragtraterne i 2015 bliver på noget bedre niveauer end i 2014, hvilket bør føre til en stabil til let positiv udvikling i skibspriserne.
Inden for containerskibsfarten har prisfaldet på brændstof lettet presset på rederierne. Spotraterne er desuden steget med cirka fire procent i december sammenlignet med november i forlængelse af ganske succesfulde rateforhøjelser på Asien-Europa midt på måneden og forhøjelser på Stillehavet. Alligevel er Sydbanks konklusion, at ubalancerne inden for containerskibsfarten eksisterer i bedste velgående. Brændstofprisfaldet kan på kort sigt gavne indtjeningen, men Sydbank er skeptisk i forhold til, hvor længe rederierne kan holde fast i fordelen i den hårde konkurrence.
”Prisdisciplin og kapacitetsstyring kan hurtigt blive påtrængende, hvis rederierne skal sikre tålelige rateniveauer. Det kraftige brændstofprisfald støtter dog indtjeningsniveauerne i en grad, så rederierne afholder sig fra store oplægninger. Fragtraterne falder lidt i 2015 i forhold til 2014, men rederierne får lov til at beholde en del af fordelen ved de lavere brændstofpriser”, skriver Sydbank i analysen.
Kilde: Sydbank