100.000 tons jord fragtet med skib
I samarbejde med NCC har WaterWay Shipping fragtet 100.000 tons jord opgravet jord fra Kvæsthusmolen i København til Køge. Bortgravningen skaber plads til et nyt treetagers underjordisk parkeringsanlæg.
”Vores forarbejde viste både miljømæssige og logistiske fordele ved transport til søs. Skibet kan lægge til ved byggepladsen, og i en enkelt daglig last kan vi have 2100 tons jord. Det svarer til, at vi hver dag sparer København for 63 lastbiler, der kører frem og tilbage”, siger Christian Foshammer, entrepriseleder hos NCC Construction Danmark.
”CO2-udledningen er meget mindre, og vi undgår at sinke den i forvejen tunge storbytrafik. På pladsen betyder det imidlertid også, at det har været nødvendigt at gentænke håndteringen af den interne logistik”, siger Foshammer.
Jordtransporten er foregået over en periode på ca. 2 ½ måned, hvor der ugentligt er fragtet 10.600 tons til Køge Jorddepot – svarende til en skibslast pr. hverdag.
”Valget af skib frem for lastvogne har vist sig at være meget driftsikkert, for mens lastvogne kan blive forsinket i trafikken, når de skal gennem København, har det ikke været et problem her. Skibet har ligget ved molen hver morgen kl. 6.30 som aftalt”, siger Christian Foshammer.
”Store nærtransportopgaver i Danmark er ikke kernen i vores forretning. Derfor er det positivt at se, at vi alligevel har været konkurrencedygtige”, siger Jens Madsen, der er partner i WaterWay.
”Projektet viser, at små skibe stadig har deres berettigelse i en tid, hvor udviklingen går mod færre og større havne. Her lægger vi til ved en midlertidig kaj direkte ved byggepladsen og læsser mange tusinde tons med store kraner. Kajen har vi i øvrigt selv været med til at designe til formålet. Alt i alt kombinerer projektmodellen høj pålidelighed og effektivitet med optimal bæredygtighed og attraktiv totaløkonomi”, fastslår Jens Madsen.
Kilde: WaterWay Shipping