Yong Sheng er ankommet til Rotterdam
Det 19.000 tons store kinesiske containerskib Yong Sheng er nu ankommet til Rotterdam og blev hermed det første store containerskib, der sejlede fra Asien til Europa via Nordøstpassagen. Og sparede 14 dages sejlads sammenlignet med rejsen via Suez-kanalen.
Fra Dalian i Kina og til hollandske Rotterdam – nord om Rusland – på blot 35 dage. Store besparelser i tid og bunkers – henholdsvis omkring 14 dage og flere hundrede tons fuelolie.
Yong Sheng er ejet af det statsejede kinesiske Cosco, som er et af verdens største containerrederier.
Denne første sejlads via Nordøstpassagen markerer, at de store asiatiske rederier ønsker at gøre sig gældende på den nye kommercielle og strategisk vigtige rute fremfor at overlade det til europæiske rederier. Det sagde kinesiske og koreanske ambassadører i Tromsø, Norge, tidligere på året til den store konference ’Artic Frontiers’.
Trafikken vokser da også år for år. I 2011 nåede 34 fragt- og tankskibe gennem Nordøstpassagen og 2012 var tallet 46. Ifølge amerikanske Wall Street Journal har de russiske myndigheder modtaget flere hundrede ansøgninger om tilladelse til at sejle på ruten. Tal, som ifølge søfartskilder, nok er overdrevne for at promovere ruten.
Det danske rederi Nordic Bulk Carriers gennemførte sidste år 10 sejladser på ruten, men ønsker ikke at oplyse, hvor mange sejladser, man forventer i år. Rederiets direktør, Christian Bolfils, fortalte i februar til Politiken, at antallet af sejlader nok bliver mere end ti.
I miljøkredse vækker det stigende antal sejladser bekymring for det miljøfølsomme område og skræk scenariet er, at et tankskib rammer et isbjerg og forårsager oliespild.
Bekymringen er ikke helt ubegrundet. Tankskibet Nordvik, der er på
6.403 DWT, ramte is den 4. september, mens det sejlede i Matisen Strædet – nord for Taimyr. Skibet, som var lastet med dieselolie til Murmansk. tog kort efter vand ind i en ballast tank, men har ikke forårsaget oliespild. Lasten er blevet omlastet til Boris Vikitsky og begge skibe er siden torsdag blevet ledsaget af de to atomdrevne isbrydere Taymyr og Vaigach enroute henholdsvis Khatana og Murmansk.
Ifølge de russiske myndigheder brød Nordvik reglerne, idet skibet burde have været eskorteret af
isbrydere.
Kilder: Politiken, Wall Street Journal, Barents Observer