Xeneta: Udsigt til gyldent år for rederier
Markant stigende langsigtede containerrater kan gøre 2021 til et gyldent år for container-shipping-industrien. Det forudser analyseselskabet Xeneta, der opsamler data om containerraternes udvikling. Indexet er nu steget til det højeste niveau nogensinde, oppe med 16 pct. i årets første to måneder.
“Det er ingen overdrivelse at sige, at det nu er en ekstraordinær tid for industrien,” siger Patrik Berglund, der er CEO i Xeneta.
“Efterspørgslen på tilgængelige containere er velbeskrevet, ligesom overbelastningen af havnene, specielt i USA og de forstyrrelser, der er forårsaget af coronavirus. Dette fortsætter med at give næring til de glødende rater, hvilket giver rederierne en kæmpe fordel i forhold til afskibere i forhandlingene,” siger han.
De stigende rater slår igennem på både import og eksport. Således er index for
raterne f.eks. oppe med 21,1 pct. for import til Europa i årets første to måneder sammenlignet med samme periode i fjor, skrivere Xeneta.
”Det er lykkedes operatørerne at fastholde konstant høje spotrater, og det giver dem ammunition til at forhandle om gunstige langvarige kontrakter. Det skaber et ubehageligt valg for afsendere. Du kan nemlig enten vælge at fortsætte på spotmarkedet og håbe på lavere rater eller låse i kontrakter og sikre din forsyningskæde, men til en høj pris. Og selvfølgelig, hvis du er en mindre spiller, er der en reel fare for at blive
sat til side til fordel for større eller mere rentable kunder. Det er en meget vanskelig, flydende situation, hvor de nyeste markedsdata er nøglen til at tage de bedste forretningsbeslutninger,” siger Patrik Berglund.
Blandt de selskaber, der leverer data til Xenetas database, er ABB, Electrolux, Continental, Unilever, Lenovo, Nestle, L’Oréal, Thyssenkrupp, Volvo Group og John Deere.
Kilde: Xeneta