Wärtsilä leverer scrubbere til Stena Line
To af Stena Line’s ro/ro-skibe skal retrofittes med Wärtsiläs closed-loop scrubbersystemer. Scrubbersystemerne bliver installeret ombord på Stena Transit og Stena Transporter, der sejler mellem Hoek van Holland og Killingholme i Storbritannien.
”Stena Line tager miljøproblemer meget seriøst, og retrofittingen med Wärtsiläs scrubbersystemer på disse skibe vil mindske deres miljømæssige belastning betydeligt. Vi er også ved i samarbejde med Wärtsilä og andre partnere at konvertere Stena Germanica på ruten Göteborg-Kiel til at sejle på metanol, endnu et skridt i vores bestræbelser på at opnå bæredygtig skibsfart. I scrubber-retrofitten er vi specielt glade for in-line muligheden, der betyder, at retrofitting vil tage mindre tid og vil gøre det muligt at få skibene tilbage i drift med et minimum af forsinkelse”, siger Bjarne Koitrand, teknisk direktør hos Stena Line.
Installationen skal foregå i henholdsvis fjerde kvartal 2015 og første kvartal 2016. Ved at installere scrubbersystemer overholder færgerne svovlreglerne, der gælder i det nordeuropæiske ECA-område.
Scrubbersystemets kompakte design sparer plads, og det gør installationen hurtigere og enklere. Derved reduceres den tid, som skibet ikke kan være i drift på grund af installationen.
Wärtsiläs closed loop-scrubber fungerer på den måde, at vaskevandet cirkuleres inde i scrubberen. Udstødningsrøgen ledes ind i scrubberen, og vand blandet med NaOH sprayes på. Svovloxiderne i udstødningsrøgen reagerer med denne blanding og bliver derved neutraliseret. Det rensede spildevand kan udtømmes i havet uden at skade miljøet.
”Wärtsilä var det første selskab, som blev certificeret inden for marine scrubberteknologi, og vi er klart markedsførende inden for dette område. Vores in-house know-how om motorer, scrubbersystemer og marine applikationer bliver bakket op af vores omfattende ressourcer og globale rækkevidde. Desuden har vores omfattende erfaring i retrofitting-projekter givet betydelig værdi i vores forberedelser til projektet”, siger Juha Kytölä, vice president for miljøløsninger hos Wärtsilä Ship Power.
Kilde: Wärtsilä