Wärtsilä leverer motorer til LNG carriers
Wärtsilä skal levere i alt 30 Wärtsilä 50DF dual-fuel motorer til fem nye Arc 7 design isklasse-forstærkede LNG carriers, som er ved at blive bygget hos det sydkoreanske skibsværft Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME). Skibene kommer til at sejle under arktiske forhold i Yamal LNG-projektet i Nordrusland.
”Inden for de sidste 12 måneder har Wärtsilä fået til opgave at levere 90 dual fuel-motorer til 15 af disse Arc 7 isklasse LNG carriers til Yamal-projektet. Det er en klar støtte til Wärtsilä-motorernes høje effektivitet og pålidelighed, som skibsredere og skibsværfter over hele verden anerkender. Det er en fornøjelse af arbejde sammen med DSME og skibsejerne for at leve op til de arktiske operationers krav”, siger Lars Anderson, vice president, Wärtsilä Ship Power.
Hver LNG carrier bliver udstyret med fire 12-cylindrede Wärtsilä 50DF motorer og to 9-cylindrede Wärtsilä 50DF motorer. De kommer primært til at bruge LNG som brændstof, men bliver også i stand til at sejle på almindelig marine diesel.
Da skibene skal sejle under arktiske forhold, skal de være i stand til at sejle i temperaturer ned til -50 grader celsius, og de skal kunne bryde to meter tyk is. Det stiller store krav til motorerne, og Wärtsilä-motorerne blev vurderet som dem, der var bedst egnede til de udfordrende arktiske forhold.
Når motorerne er i drift, er NOx-udledningen mindst 85 procent under IMO’s nuværende krav, og CO2-udledningen ligger 25 procent under niveauet for en tilsvarende motor, der kører på almindelig diesel. SOx- og partikeludledningen er tæt på nul.
Yamal LNG er et russisk projekt, som ved udgangen af 2017 forventes at producere 16,5 millioner ton LNG pr. år til kunder i Europa, Asien og Sydamerika.
Kilde: Wärtsilä