Vraget af Rena kan koste rederier dyrt
Udgiften ved fjernelse af containerskibet Renas vrag stiger nu yderligere i pris med 75 millioner dollar. Den anslåede regning for bjærgningen af fartøjet, som sejlede på et rev ud for New Zealands kyst i oktober 2011, er nu steget med 75 millioner dollar til 425 millioner dollar.
En yderligere stor stigning i omkostningerne for at fjerne vraget af det 3.032-TEU containerskib Rena rammer hårdt i Lloyds, der tegner sig for en del af genforsikringerne. Lloyds er i gang med at kigge på forsikringer både for containerskibe, men specielt for krydstogtskibe.
Det kan betyde stigende priser for skibsforsikring ikke mindst for krydstogtskibe, specielt efter Costa Concordias forlis, men også fordi oprydningsomkostningerne vokser med en række landes krav til beskyttelse af hav- og kystmiljø.
Bjærgningen af vraget, der under en efterfølgende storm brækkede i to dele og sank på begge sider af revet, oprensning efter olieforurening samt bjærgning af alle de tabte containere udløste den hidtil største og dyreste regning for bjærgning i verdenshistorien.
Det er dog allerede fastslået, at bjærgningog skrotning af krydstogtskibet Costa Concordia vil komme til at koste langt mere. Hvad forliset af Costa Concordia endeligt kommer til at løbe op i, er stadig uvist, men indtil nu er omkostningerne på 1,17 milliarder dollar.
Skibet er kun delvist hævet og skal derefter skrottes. Den samlede forsikringssum for skrog og maskineri lyder på 1,7 milliarder dollar.
Kilde: TradeWinds