Voldsom vækst i havnes kapacitet
De stadigt større containerskibe samt en vækst i efterspørgslen på containertransport på 4,5 procent årligt indtil 2019, gør det nødvendigt for havneselskaberne at investeret i øget kapacitet. I 2019 vil havneselskaberne have øget kapaciteten med ekstra 168 millioner TEU for at kunne følge med behovet, vurderer Drewry.
Asien vil stå for 60 procent af væksten i den globale efterspørgsel, som vil vokse til 850 millioner TEU. De internationale havneselskaber som APM Terminals og PSA International vil hver især øge deres kapacitet med 16 og 24 millioner TEU i løbet af de næste fem år.
Mens PSA International udvider sine aktiviteter i Portugal og Indien, har APM Terminals for nylig givet sig i kast med et større terminalprojekt i Ghana, hvor APM Terminals vil investere 1,5 millioner dollar i en ny dybvandscontainerhavn i Tema, Ghanas vigtigste havn. APM Terminals har også for nylig annonceret investeringsplaner for Cartagena Havn i Colombia.
Desuden vil International Container Terminal Services udvide kapaciteten med fem millioner TEU, hvilket er en stigning i selskabets kapacitet på 40 procent.
Det at drive havneterminalvirksomhed har indtil nu været en givtig forretning, men de stadigt større containerskibe og dannelsen af de mange skibsdelingsaftaler såsom 2M kompliceret billedet, vurderer Drewry.
Det er nemlig med til at stille større krav til havneterminalerne, og derved øger det også driftsomkostningerne, ligesom det stiller større krav om kapital til rådighed.
Kilde: joc.com