Vestafrika skibe vokser markant i størrelse

På kun et år er den gennemsnitslige størrelse på de containerskibe der sejler mellem Asien og havnene i Vestafrika vokset med 38 procent - til nu 4.178 TEU. En størrelse der for blot få år siden havde været utænkelig. Det skriver Lloyds Loading List.

Den væsentligste årsag til den kraftige forøgelse i den gennemsnitlige størrelse på containerskibene er, at MSC har valgt at overføre skibe med en kapacitet på .,500 TEU, der tidligere sejlede på øst-vest ruterne, til ruterne mellem Asien og Vestafrika.

Det har tvunget de andre rederier til at følge trop og indsætte støre skibe, for at kunne matche de priser MSC kan tilbyde på grund af the economy of scale.

Maersk Line og CMA CGM har allerede offentliggjort, at de også vil opruste på ruterne.

Men det er ikke kun udbuddet til Afrika der vokser, det samme gør efterspørgslen. MDS Transmodal vurderer således, at efterspørgslen på ruterne mellem Asien og ruterne syd for Sahara vil vokse hel 13,7 procent i år. Også antallet af containerterminaler er inde i en hurtig vækst.

Kilde: Lloyds Loading List

Artikler

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Fiskeribranchen samles i Aalborg

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Flere skibe har sænket farten

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Hirtshals Havn udvider direktionen

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Der er vækstpotentiale for grøn ophugning i Danmark

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

Esbjerg-virksomhed er grøn foregangsvirksomhed indenfor skibsophugning

02.10.2023|Maritimedanmark.dk

“Nu kigger også større rederier efter brugt udstyr”

Copyright 2023