Verificering af vægt på fyldte containere
Fra den 1. juli 2016 skal alle eksport containere have en præcis og verificeret vægt, før de må lastes om bord på et skib. Baggrunden er en vedtagelse i den Internationale Maritime Organisation (IMO) af en tilføjelse til ”Safety of Life at Sea” (SOLAS) Konventionen.
Denne vedtagelse har umiddelbar lovgivende virkning i alle IMO’s medlemslande. I Danmark er reglerne angivet i Søfartsstyrelsens bekendtgørelse nr. 397 af 29. april 2016, Bekendtgørelse om verificering af vægten på pakkede containere (se evt. www.retsinformation.dk).
Bekendtgørelsen gælder for afskibere af gods, som færdigpakkes i containere i Danmark og i Grønland med henblik på international søtransport. Det betyder, at kysttransport internt i Grønland ikke er omfattet.
Bekendtgørelsen gælder tillige for skibsføreren på danske og grønlandske skibe, samt på udenlandske skibe i danske og grønlandske havne, der tager pakkede containere om bord med henblik på en efterfølgende international søtransport.
En afskiber af gods, som færdigpakkes i containere i Danmark og i Grønland med henblik på en efterfølgende international søtransport, skal fastlægge den verificerede vægt (Verified Gross Mass, VGM).
Afskiberen er ansvarlig for at fastlægge og dokumentere den verificerede vægt. Den verificerede vægt betyder den totale bruttomasse af en pakket container.
Afskibere kan opnå den verificerede vægt på to måder:
Afskiberen kan veje, eller aftale med en 3. part at veje containeren på en egnet vægt (metode 1), eller
Afskiberen kan beregne bruttovægten ved at benytte en certificeret metode (metode 2)
Containere uden en verificeret bruttovægt må ikke lastes om bord på et skib!
Kilde: Royal Arctic Line