Verdens første metanoldrevne færge
En milepæl i søgningen efter alternative brændstofkilder er nået med konverteringen af Stena Lines ro/pax-færge Stena Germanica, der fra den 28. januar skal bygges om til at kunne sejle på et dual-fuel metanol-fremdrivningssystem. Konverteringsarbejdet foregår på det polske værft Remontowa. Godkendelsen og klassificeringen skal Lloyd’s Register stå for.
”Vi har udført tre dages test på en modificeret motor ved Wärtsiläs forsknings- og udviklingslaboratorium for at forstå motorens performance, når den kører på metanol. Mens testmotoren er en tilsvarende type som de fire motorer på skibet, har den færre cylindre”, siger Roberto Costantino, lead specialist hos Lloyd’s Register.
Den 240 meter lange færge med plads til 1.500 passagerer vil i løbet af 45 dage fra den 28. januar blive konverteret til metanoldrift, og det bliver verdens første metanoldrevne skib. Metanol bliver det primære brændstof med marine gasolie (MGO) som en back-up. Det forventes, at svovludledningen vil blive reduceret med 99 procent, mens NOx-udledningen vil blive reduceret med 60 procent, partikeludledningen med 95 procent og CO2-udledningen reduceres med 25 procent.
Stena Lines adm. direktør Carl-Johan Hagman siger: ”Emissionerne fra metanol er sammenlignelige med LNG, men kravene til håndtering og infrastruktur er meget mindre. Opbygningsteamet kigger på det og vil benytte flere forskellige teknologier til behandling af udstødningsgas, og hvis metanolprojektet bliver en succes, vil vi konvertere flere skibe”.
Kilde: Lloyd’s Register