Venøfærgen klar til batteridrift
Venø Færgefart, der er ejet af Struer Kommune, begynder montering af batterier i løbet af december. Et enigt byråd i Struer godkendte tirsdag færgens planer om batteridrift. Der er tale om højteknologiske batterier, som vil blive koblet sammen med færgens overvågningssystem, så der opnås en høj sikkerhed.
Foruden den grønne profil, som formentlig er det første, der falder for, når der tænkes på batteridrift, så har driftsstabiliteten været et højt prioriteret emne. Batterier og el-motorer er generelt mindre komplekse og mere driftsstabile end de traditionelle dieselmotorer. Venøfærgen har 100 havneanløb dagligt, så afbrydelser af driften på få timers varighed giver hurtigt mærkbare forstyrrelser.
Overgangen til batteridrift kommer til at foregå i to faser. Første fase bliver etablering af en batteribank, som skal varetage alt strømforbrug på færgen. Batteribanken kan oplades via landstrøm eller færgens generatorer, men det mest optimale ville være, at batterierne udelukkende oplades via landstrøm. Det vil dog kræve en afgiftsnedsættelse, hvis det skal være økonomisk rentabelt.
Fase to forventes iværksat, når færgens hovedmotorer skal udskiftes, hvor planen er at skifte dem ud med el-motorer og forøge batteribankens størrelse, hvorefter færgen kan være 100 procent eldrevet.
Kilde: Venø Færgefart