Vedligehold går til danske værfter
Fem danske værfter er blevet prækvalificeret til at vedligeholde Marinehjemmeværnets 30 skibe for op imod 100 millioner kroner. Forsvarsministeriets afgørelse er en sejr for de danske værfter og Danske Maritime, der dog hellere ser et rent dansk udbud end et EU-udbud, siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime, til Maritime Danmark.
”Vi er selvfølgelig 100 procent tilfredse med, at det kun er danske værfter, der er blevet prækvalificeret. Men vi synes, det er spild af omkostninger, både for værfterne og for det offentlige, at man laver et EU-udbud. Det koster værfterne mellem 30.000 og 100.000 kroner at deltage i et EU-udbud”, siger Jenny N. Braat.
Hun er tilfreds med, at det denne gang var et krav, at buddet blev udformet på dansk, hvilket gør det besværligt for udenlandske værfter at byde.
”Så sender man et klart signal om, at man ønsker, at det er et dansk værft, der får opgaven. Men det er slet ikke nødvendigt at sende det i EU-udbud. Det er vigtigt for Danmark at fastholde kompetencerne til at reparere og vedligeholde Søværnets og Marinehjemmeværnets skibe, og derfor kan man nøjes med et dansk udbud, som er mere enkelt. Det gjorde man også tidligere”, siger Jenny N. Braat.
Hun tilføjer, at kammeradvokaten har lavet en undersøgelse, der viser, at andre EU-lande på en eller anden måde sørger for at udforme sådanne udbud, så man er sikker på, at opgaven går til et nationalt værft.
De fem prækvalificerede værfter er Faaborg Værft, Hvide Sande Shipyard, Steel and Service, Jobi Værft, Søby Værft og Vestergaard Marine Service.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse forventer, at der kan indgås kontrakt om vedligeholdelse af Marinehjemmeværnets fartøjer i tredje kvartal 2016.
Redaktionen