Valget stoppede reservefærge til Bornholm
Planerne for overførslen af Molslinjens Express 1 som ny reservefærge til Bornholm var på plads, men den politiske godkendelse blev stoppet med valgudskrivelsen. Så nu venter Molslinjen på den nye regerings stillingtagen.
I dag er det hurtigfærgen Max, der er reservefærge på Bornholmslinjen. Men når den nye Express 5 - verdens største hurtigfærge målt på kapacitet - i foråret bliver indsat, håber bl.a havnedirektøren i Ystad, Björn Boström, at den tjans i stedet bliver overtaget af Express 1, fordi størrelsesforskellen fra Max til Express 5 vil være for stor.
“Max er et godt skib, men hvis vi kigger på den udfordring, der kommer, hvis Express 5 eksempelvis skal på værft, så vil forskellen blive endnu større, end den er i dag,” siger havnedirektøren til TV 2/Bornholm med henvisning til, at kapaciteten på Max er noget mindre.
Og det er da også planen at lade Express 1 overtage rollen som reservefærge for bornholmerne. Ansøgningen var sendt afsted til Trafikministeriet.
“Men udskrivelsen af folketingsvalget stoppede behandlingen, der nu skal starte forfra,” siger Jesper Maack, PR- og kommunikationschef i Molslinjen til Maritime Danmark.
“Den tidligere regering var indstillet på at godkende indsættelsen af Express 1 som reservefærge, men nu har vi jo fået en ny regering og en ny trafikminister,” siger Jesper Maack.
Ansøgningen er derfor fortsat under behandling, men om - og i givet fald hvornår - den bliver godkendt, ved rederiet ikke noget om.
Leveringen af Express 5, der får plads til 1610 passagerer og 451 biler, er blevet udsat på grund af pandemien, men forventes leveret i løbet af foråret fra Australs hurtigfærgeværft på Filippinerne.
Redaktionen