Utidssvarende dansk miljøberedskab
Det danske miljøberedskab er fyldt med huller. Miljøskibene er alt for langsomme, og de kan ikke fjerne olie om natten eller i hårdt vejr. Og så er de danske miljøskibe heller ikke udstyret med elektroniske søkort
Det danske beredskab mod oliekatastrofer til søs er fyldt med huller. Og det på trods af at risikoen for olieulykker med tankskibe er større end nogensinde før på grund af den stigende skibstrafik. Det skriver Nyhedsavisen.
"En oliekatastrofe vil ramme os unødigt hårdt, fordi beredskabet er for dårligt", advarer John Poulsen, der er formand for skibsofficererne i Fiskeridirektoratet, der er med til at overvåge de danske farvande.
Danmarks to gamle større miljøskibe sejler så langsomt, at de vil være mindst 14 timer om at nå fra deres havn til et olieudslip i yderområder som Vadehavet, Skagerrak eller Østersøen ved Bornholm. En hurtig udrykning er ellers afgørende, hvis olien skal holdes fra kysterne.
Dermed kan Danmark ikke overholde de internationale tidsfrister i den såkaldte Helsinki-konvention, og myndighederne må sætte deres lid til de frivillige i Marinehjemmeværnet eller udenlandske miljøskibe.
De danske miljøskibe har heller ikke elektroniske søkort. Og i modsætning til eksempelvis svenske miljøskibe har de ikke udstyr til at observere olie i mørke. Heller ikke i hårdt vejr kan skibene gøre større nytte. Skibenes flydespærringer, der skal inddæmme olien, virker sjældent, hvis bølgerne er over 1,5 meter høje, hvilket de i eksempelvis Østersøen er i op til 30 procent af tiden.
Kilde: Nyhedsavisen