Utidssvarende dansk miljøberedskab

Det danske miljøberedskab er fyldt med huller. Miljøskibene er alt for langsomme, og de kan ikke fjerne olie om natten eller i hårdt vejr. Og så er de danske miljøskibe heller ikke udstyret med elektroniske søkort

Det danske beredskab mod oliekatastrofer til søs er fyldt med huller. Og det på trods af at risikoen for olieulykker med tankskibe er større end nogensinde før på grund af den stigende skibstrafik. Det skriver Nyhedsavisen.

"En oliekatastrofe vil ramme os unødigt hårdt, fordi beredskabet er for dårligt", advarer John Poulsen, der er formand for skibsofficererne i Fiskeridirektoratet, der er med til at overvåge de danske farvande.

Danmarks to gamle større miljøskibe sejler så langsomt, at de vil være mindst 14 timer om at nå fra deres havn til et olieudslip i yderområder som Vadehavet, Skagerrak eller Østersøen ved Bornholm. En hurtig udrykning er ellers afgørende, hvis olien skal holdes fra kysterne.

Dermed kan Danmark ikke overholde de internationale tidsfrister i den såkaldte Helsinki-konvention, og myndighederne må sætte deres lid til de frivillige i Marinehjemmeværnet eller udenlandske miljøskibe.

De danske miljøskibe har heller ikke elektroniske søkort. Og i modsætning til eksempelvis svenske miljøskibe har de ikke udstyr til at observere olie i mørke. Heller ikke i hårdt vejr kan skibene gøre større nytte. Skibenes flydespærringer, der skal inddæmme olien, virker sjældent, hvis bølgerne er over 1,5 meter høje, hvilket de i eksempelvis Østersøen er i op til 30 procent af tiden.

Kilde: Nyhedsavisen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle