Usikkerhed om international piratdomstol

Danske politikere henviser til, at pirater skal retsforfølges ved en international piratdomstol. Men der findes hverken en international domstol eller en international lov, der kan bruges som strafgrundlag i forbindelse med pirateri.

”Jeg tror, vi meget snart vil få det juridiske grundlag på plads for en regional domstol og få fængslerne færdigbygget”, siger Lene Espersen fra de konservative..

Dansk Folkeparti’s Peter Skaarup (anser det også som en selvfølgelighed, at en international domstol til retsforfølgelse af pirater kan etableres, men SFs Holger K. Nielsen ikke er helt så optimistisk:

”Selvom en international domstol vil være en god idé, må jeg også erkende, at det er en løsning, der vil tage tid at stable på benene”, siger Holger K. Nielsen.

Det er heller ikke optimisme, der kendetegner Dr. jur. Birgit Feldtmanns bud på, om en international piratdomstol vil se dagens lys:

”Det er urealistisk, lyder hendes klare vurdering: Jeg tror ikke, at vi på noget tidspunkt kommer til at se en egentlig international piratdomstol. Alle mulige modeller har været i spil, og det er min vurdering, at en sådan domstol ikke er mulig”, siger Birgit Feldtmann.

Hun påpeger, at Danmark ikke står alene med sin uvilje mod at retsforfølge pirater. Det samme gør en lang række af de lande, vi normalt sammenligner os med. Hun påpeger dog også, at blandt andet Tyskland og Holland har gennemført straffesager imod somaliske pirater på egen jord.

Når hun ikke mener, at en international piratdomstol er en realistisk mulighed, skyldes det også erfaringer fra tidligere, lignende bestræbelser:

”Det er meget vanskeligt at opbygge en international domstol. Selv efter folkedrab og krigsforbrydelser har det været meget svært at få et internationalt retssystem op at køre - derfor er det svært at forestille sig, at det skulle være muligt ved pirateri”, siger Feldtmann.

Birgit Feldtmann mener i øvrigt ikke, at pirateri er en forbrydelse, der kræver et sådan system:

”Hvis alle lande tog deres lille del af byrden, så ville problemet være løst”.

Kilde: Søfartens Ledere

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia leverer stærkeste kvartal i år

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Norden køber op i Sydafrika

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle