Ulykkesrapport: Dygtig besætning reddede situationen

Den Maritime Havarikommission har offentliggjort sin rapport om branden om bord på den dansk flagede færge Stena Scandica i august sidste år. Rapporten konkluderer, at den dygtige besætnings tilpasningsevne var i stand til at afhjælpe fejl og mangler ved skibets systemer.

Sådan så der ud på vogndækket efter branden. Kabelføringerne ses over lastbilen. Foto: DMAIB

Den 29. august sidste år udbrød der brand på vogndækket af Stena Scandica, mens det befandt sig nord for Gotland, Sverige, på vej til Ventspils, Letland.

Branden blev slukket af skibets besætning, men kort efter mistede skibet strømforsyning, og det drev uden kontrol mod den svenske ø Fårö.

Det blev besluttet at evakuere en del af passagerne med helikopter, mens udbedring af skibets skader stod på. Under evakueringen lykkedes det besætningen at genetablere strømforsyningen og få kontrol over skibet.

Skibet sejlede derefter til Nynäshamn ved

Svensk redningshelikopter svæver over færgen. Foto: John Jonsson/Sjöfartsverket

 egen kraft. Der skete ingen alvorlig personskade.

Havarikommissionens undersøgelser viser at branden, der udbrød i en lastbil på dæk 4, 
beskadige elektriske kabler, der er afgørende for skibets drift. Kablerne var installeret over køretøjerne uden strukturel brandbeskyttelse og redundans.

Skaden på kablerne resulterede i en større fejl på strømforsyningssystemet og forårsagede et fuldstændigt blackout.

”Nødprocedurerne og beslutningsstøttesystemet, der var til rådighed for besætningen, var standardiserede dokumenter, der var afhængige af, at alle nødsystemer var i funktionsdygtig stand. De dækkede ikke den oplevede situation om bord med flere systemfejl, herunder fejl på strømbackup-systemer, og hjalp ikke besætningen med at løse situationen og træffe beslutninger”, skriver Havarikommissionen.

”Genoprettelsen af kontrollen beroede derfor udelukkende på besætningens færdigheder og deres evne til at anvende deres opfindsomhed under stressende omstændigheder”.

Som en konsekvens af ulykken har Stena Line efterfølgende beskyttet de kabler der løber i loftet på vogndækket med brandhæmmende materiale, og gennemført en række en forbedringer af sikkerhedssystemerne og procedurerne om bord på færgen.

-mauh

Du kan læse hele ulykkesrapporten her:

https://dmaib.dk/Media/638294013795551323/STENA%20SCANDICA%20-%20Fire%20on%2029%20August%202023.pdf
 

Artikler

25.09.2023|Maritimedanmark.dk

Redningsstation er uden redningsbåd: Kan få fatale konsekvenser

24.09.2023|Maritimedanmark.dk

Kontrahering af produkttankskibe sætter rekord

23.09.2023|Maritimedanmark.dk

Nordatlantens største forskningsskib - Norrøna

23.09.2023|Maritimedanmark.dk

Lolland Kommune vedtager ny færgestrategi

22.09.2023|Maritimedanmark.dk

Nye kornskibe forlader Ukraine

22.09.2023|Maritimedanmark.dk

Kom med ombord på Laura Maersk

Copyright 2023