Ulykkes-kaptajn havde ikke sovet i 50 timer
Det kom til at koste et rederi dyrt, at de i oktober 2020 brød selskabets egen sikkerhedsmanual og bad en tiltrædende kaptajn om at overtage kommandoen over et tankskib med det samme, selv om han ikke havde sovet i over to døgn.
Det tyrkisk drevne suezmax tankskib Atina var i gang med at laste olie i Louisiana, da der opstod en konflikt mellem skibets kaptajn og en inspektør udsendt af operatøren. Som en konsekvens blev en ny kaptajn tilkaldt fra Istanbul, og han ankom til skibet 48 søvnløse timer efter.
Det fremgår af en undersøgelse gennemført af National Transportation Safety Board.
Ifølge rederiets sikkerhedsmanual skulle den tiltrædende kaptajn have 24 timers hvile inden han overtog kommandoen, men det skete ikke i dette tilfælde. I stedet forlod tankskibet straks terminalen for at ankre op ud for kysten.
Den tidligere kaptajn havde på forhånd fundet en ankerplads ud for kysten, men den nye og trætte kaptajn valgte en anden ankerplads tættere på.
Den nye ankerplads lå kun 0,7 sømil fra Cox olieplatform SP-57B, og tankskibet nåede at ramme platformen, inden ankrene fik fat. Resultatet blev skader på platformen for 72,9 millioner dollar - en lille halv milliard kroner - plus skader for 600.000 dollar på tankskibet.
Til alt held skete der ikke olieudslip fra hverken tankskib eller platform.
En civil retssag skal nu afgøre et erstatningskrav fra Cox mod rederiet for skaderne på platformen, plus tabt fortjeneste for den tid platformen var ude af drift mens den blev repareret.
Redaktionen