Ulovligt redesign førte til Sewol-katastrofe
Der var flere forskellige årsager til, at den sydkoreanske færge Sewol sank i april, hvilket førte til, at 294 passagerer mistede livet. En af årsagerne var et ulovligt redesign af færgen, der havde til formål at øge færgens lastekapacitet.
”Katastrofen skyldes for meget last, en ulovlig ændring i skibets struktur, styrmandens manglende evne til at styre skibet og kystvagtens indledende forkludrede reaktion”, siger Cho Eunsuk, der er den anklager, som har haft ansvaret for undersøgelsen af ulykken.
Ikke mindst kystvagtens reaktion, eller mangel på samme, var årsag til, at dødstallet blev så højt. Kystvagten havde dog ikke eneansvaret for ulykkens omfang. Ulykken skyldtes også, at færgens stabilitet var påvirket af et redesign og at besætningen ombord på færgen var dårligt uddannet.
Den 6.825 ton store færge sank ud for øen Jindo den 16. april, hvilket førte til, at 294 passagerer, hovedsageligt unge studerende, omkom. 10 passagerer er aldrig fundet. I alt blev der rejst tiltale mod 43 personer fra den sydkoreanske shippingindustri som følge af ulykken. Blandt andet er der rejst tiltale mod skibets kaptajn og besætning, der blandt andet er tiltalt for at have forladt skibet for tidligt.
Kilde: World Maritime News