Udskældt skibstype på vej ud
Det var en fin fidus at ombygge enkeltskrogede tankskibe til jernmalmsskibe i nullerne, inden forbuddet mod den enkeltskrogede konstruktion til transport af olie trådte i kraft i 2010. Men siden Stellar Daisy´s tragiske forlis, er omkring 60 pct. af de ombyggede skibe ude af markedet, viser Bimco analyse.
“Den tragiske Stellar Daisy ulykke satte spørgsmålstegn ved sikkerhedsaspekterne omkring VLOC´erne. Nu, tre år senere, er tre ud af fem VLOC`ere ikke længere i drift, da deres langtids-charteraftaler er udløbet. Fremadrettet vil de forældede VLOC´ere blive udfaset af markedet og erstattet med teknologisk overlegne og mere pålidelige skibe,” siger Bimco´s shippinganalysechef, Peter Sand.
Det viste sig at være en god forretning at konvertere de enkeltskrogede supertankere til transport af jernmalm, da forbuddet mod skibstypen tegnede sig i 2010. Trods en konverteringspris på mellem 12 og 15 mio. dollar (plus skibets pris) var der penge at tjene ved at chartre skibene ud til transport af jernmalm fra Brasilien til Kina.
I juni 2017 var der ifølge Bimco´s analyse 51 ombyggede VLOC´ere i drift med en gennemsnitsalder på 23,8 år. Men siden da er det tyndet gevaldigt ud i flåden, efterhånden som charteraftalerne er udløbet. 22 er blevet skrottet, mens otte er lagt op og et enkelt skib beskadiget, så der i dag blot er 20 tilbage af den udskældte type.
Blot to overlevede og 22 besætningsmedlemmer omkom, da Stellar Daisy i marts 2017 knækkede over og forliste i Sydatlanten. Det førte til en voldsom kritik af ejeren, det sydkoreanske rederi Polaris Shipping, der på det tidspunkt rådede over 19 aldrende, ombyggede olietankere i deres flåde. De blev alle efterfølgende underkastet inspektion.
Kilde: Bimco/Shipping Herald