Ualmindelig færge fylder 50 år

Lørdag var det 50 år siden den første gule kabelstyrede færge sejlede mellem Orø og Hammer Bakker. I anledning af jubilæet kunne biler og fodgængere sejle gratis til Orø med Østre Færge.

Da færgeruten åbnede i 1962 var der ikke mange, der troede, det kunne løbe rundt. Men efterhånden som Orø udviklede sig til et sommerhusmekka for Københavnerne i løbet af 1960'erne, blev der virkelig skabt et behov for en bilfærge.

Turen tager fem minutter med den kabeltrukne færge der sejler i pendulfart 365 dage om året. Der har været færgefart mellem Orø og Hammer Bakker siden 1747.

Kilde: dr.dk/P4/sjælland

Maritimedanmark.dk

Produktionsdanmark får nu eget fagmedie

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

22.06.2026Maritimedanmark.dk

Porten til Hormuzstrædet står igen på klem

20.06.2026Maritimedanmark.dk

Amerikanske virksomheder sagsøger containerproducenter for prisaftaler

Annonce

20.06.2026Maritimedanmark.dk

Amerikanske virksomheder sagsøger containerproducenter for prisaftaler

19.06.2026Maritimedanmark.dk

Ny kampagne skal fremme trivsel og respekt på danske skibe

19.06.2026Maritimedanmark.dk

Forsigtig genåbning af Hormuzstrædet trods fortsat usikkerhed

19.06.2026Maritimedanmark.dk

Oslo-ruten skal have ny direktør

18.06.2026Maritimedanmark.dk

Absalon deltager i stor NATO-øvelse i Østersøen

18.06.2026Maritimedanmark.dk

Oliepriser falder efter USA-Iran-aftale

18.06.2026Maritimedanmark.dk

Tyskland sender skibe mod Rødehavet

18.06.2026Maritimedanmark.dk

Aftale underskrevet: Hormuz åbner i 60 dage uden gebyrer

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle