Tysk storbank vil helt ud af skibslån
Commerzbank, der er er Tysklands næststørste, vil nu helt ud af skibsfinansiering. Commerzbank har annonceret, at de af returneret bankens licens til at udstede skibspantebreve og vil af med sin portefølje på 4,5 mia. euro. af nødlidende skibslån.
Commerzbank er blot en af mange store tyske banker, der blev hårdt ramt af krisen i skibsindustrien og banken har siden 2012 reduceret sin portefølje af lån til denne sektor fra 20 mia euro til 4,5 mia. Euro. Og nu skal de sidste lån væk.
Commerzbank har forhandlet sig frem til en løsning med BaFin - det tyske finanstilsyn - om at kunne komme ud af skibsfinansieringen hurtigere, end reglerne ellers tillader. Commerzbank måtte have kunstigt åndedræt af den tyske regering i forbindelse med finanskrisen, der ramte banken hårdt. Og den er nu i gang med en restrukturering, der skal sikre den et mere solidt fundament, skriver Shipping Herald.
Skibsfinansiering har tidligere været en tysk paradedisciplin, hvor tyske banker har siddet tungt på udlånene.
Den tidligere direktør for tyske DVB Bank, Dagfinn Lunde sagde i efteråret, at ”tyske banker står for næsten 100 af de 400 milliarder dollar som shippingbranchen har lånt på verdensplan. Da skibsværdierne faldt blev disse udlån yderst giftige”.
Det har ikke bare Commerzbank, men også banker som HSH Nordbank, Nord Landesbank og DVB Bank, der alle var specialiserede i skibsfinansiering, måtte sande.
HSH Nordbank, der engang var verdens største på skibsfinansiering, er midt i en privatiseringsproces, der er en direkte følge af den støtte, som ejerne - delstaterne Hamburg og Schleswig-Holstein - blev nødt til at yde i forbindelse med finanskrisen. EU forlangte for at godkende den offentlige støtte til banken, at delstaterne efterfølgende bragte deres ejerandel på 85 pct. væsentlig ned. Den proces skal være afsluttet næste år.
Commerzbank oplyser, at de forventer at afhænde deres 4,5 mia. store porteføjle af nødlidende skibslån over de næste to år.
Redaktionen