Tysk shipping-nedtur fortsætter
Der synes ikke at være nogen ende på nedturen for den tyske shippingindustri, der fortsat oplever en markant nedgang i antallet af tyske skibe under nationalt eller udenlandske flag. Samtidig kæmper de tyske banker fortsat med tab på skibe i en grad, der umuliggør ny udlån til sektoren.
Den manglende udsigt til bedring i den tyske shipping-sektor betyder, at den undergår store forandringer i disse år med salg af skibe, selskaber og konsolideringer i industrien til følge. “Og det er langt fra overstået,” siger en topchef i et af landets prominente shipping-firmaer til Fairplay.
Ifølge den månedlige oversigt fra den tyske skibsmyndighed BSH var antallet af tyske skibe under nationalt eller udenlandsk flag i juli måned 2017 på 2.485, hvilket er en nedgang på mere end 8 pct. i forholdt til de 2.712 skibe, der var registreret i juli 2016.
Nedgangen har været drevet af en øget skrotning af tabsgivende containerskibe, frasalg af både containerskibe og andre typer af skibe inkl. multipurpose heavy-lift skibe, som tyske skibsredere har været kraftigt involverede i, skriver Fairplay.
Krisen i sektoren har betydet, at tyske banker i følge en skibsmægler i dag er “den største uafhængige skibs-ejer i container-branchen”. Samtidig har bankerne brændt sig på skibsfinansiering i en så voldsom grad, at det i dag er så godt som muligt at få et almindeligt lån til et skib i Tyskland.
Den eneste mulighed er, siger en kilde, der ønsker at være anonym til Fairplay, hvis låntageren formår at få forretningen placeret i en anden afdeling i banken end shipping. F.eks. kunne et off-shore fartøj måske blive finansieret som led i et “energi projekt” og et LNG-drevet fragtskib som en del af et “logistik projekt”.
Det betyder, at flere tyske redere kigger mod mulighederne for at få finansieret deres skibe i Kina, men det er fortsat kun en mulighed for de største spillere på grund af minimumskravene til projekternes størrelse.
Kilde: Fairplay