Tysk retssag om Femernbæltforbindelsen
Tysklands største miljøretssag nogensinde begynder tirsdag ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Det er miljøorganisationen NABU der har anket beslutningen om at anlægge den faste forbindelse over Femernbælt mellem Danmark og Tyskland.
”Knap 100.000 tyskere støtter vores krav om at indstille tunnelbyggeriet“, siger NABU's formand Jörg-Andreas Krüger.
Han opfordrer den tyske trafikminister Andreas Scheuer til at overveje projektet endnu engang og genforhandle artikel 22 i den bilaterale aftale med sin danske kollega.
Ifølge NABU er den prognosticerede trafikvolumen på blot 12.000 køretøjer i døgnet (Elbtunnelen: 160.000). Organisationen betegner det som ”aldeles overdimensioneret og overhalet af udviklingen”, at rive havbunden op og tilstøbe den med beton i 100 meters bredde og 30 meters dybde over en længde af 18 kilometer.
Den planlagte tunnel fører ifølge NABU midt gennem et havmiljøbeskyttelsesområde kendetegnet ved artsrige rev og sandbanker – ét af de sidste refugier for marsvin og sæler samt sjældne svampe og muslinger.
”Manglerne ved planvedtagelsen skal gennemgås“, siger Jörg-Andreas Krüger, og opfordrer til at den kritiske situation for marsvinet i fredningsområdet Femernbælt skal tilgodeses.
”Kulissen af uerstattelige rev har ændret sig mærkbart siden de første dykninger, som NABU iværksatte i sommeren 2019, og de derpå følgende undersøgelser fra delstatens side“, tilføjer Kim Cornelius Detloff, chef for NABU's afdeling for havmiljøbeskyttelse.
”Hele fire ny rev ligger i umiddelbar nærhed af eller på linjeføringen men fremgår ikke af tilladelsen. Her rejser spørgsmålet sig, hvorledes de truende miljøskader øges herved, samt om ikke Natura-2000-netværket af fredningsområder i Slesvig-Holstens farvande og tunnelføringen bør beskyttes“, siger Kim Cornelius Detloff.
Der er berammet syv mødedage til sagen.
Kilde: AMBU