Tysk-chilensk containerfusion godkendt
Fusionen mellem det tyske containerrederi Hapag-Lloyd og chilenske CSAV er nu endeligt på plads efter, at alle relevante myndigheder har godkendt fusionen. CSAV’s aktiviteter fusioneres ind i Hapag-Lloyd, der dermed bliver verdens fjerdestørste containerrederi.
”Dette er en stor dag for begge selskaber. Med Hapag-Lloyd’s styrke i den asiatiske trafik og i Nordatlanten kombineret med CSAV’s stærke position i Latinamerika vil vi blive et førende rederi i regionen og dermed være i stand til at tilbyde vores globale kunder et endnu mere attraktivt netværk og et større produktsortiment. Vores evne til at konkurrere vil også blive betydeligt forstærket ved at lukke kløften til top tre i vores industri”, siger Rolf Habben Jansen, adm. direktør i Hapag-Lloyd.
De to rederier vil tilsammen have en årlig omsætning på cirka 12 milliarder dollar og vil have en flåde på cirka 200 skibe med en samlet kapacitet på en million TEU, der vil transportere cirka 7,5 millioner TEU om året. Det ventes, at fusionen vil give årlige besparelser på mindst 300 millioner dollar ved at optimere netværket, forbedre produktiviteten og reducere i omkostningerne.
Udover at integrere CSAV’s aktiviteter i Hapag-Lloyd er der også planer om at øge aktiekapitalen i Hapag-Lloyd med 370 millioner euro, hvoraf CSAV vil få den største andel på 259 millioner euro. Ejerstrukturen i Hapag-Lloyd bliver dermed sådan, at CSAV bliver den største aktionær med 34 procent af aktiekapitalen, mens HGV får 23,2 procent af aktiekapitalen, Kühne Maritime 20,8 procent, TUI 13,9 procent, Signal Iduna 3,3 procent, M.M. Warburg 1,8 procent og Hanse Merkur får 1,1 procent af aktiekapitalen.
CSAV, HGV og Kühne Maritime er blevet enige om at slå deres ejerandele sammen og vil fremover træffe vigtige beslutninger i fællesskab. Ved at slå ejerandelene sammen kommer CSAV til at eje 50 procent, mens HGV og Kühne Maritime ejer 25 procent hver af den samlede ejerandel.
Integrationen af CSAV i Hapag-Lloyd ventes at være afsluttet ved udgangen af andet kvartal 2015.
Kilde: Hapag-Lloyd