Trump vil søge at påvirke IMO svovlregler
Trump-administrationen forventes at kræve en gradvis udrulning af IMO-svovlreglen i stedet for den planlagte fra 1. januar 2020. Reglen forventes at medføre en stigning i omkostningerne for middeldestillater, hvilket vil være en uvelkommen udvikling for enhver præsident i et valgår.
”Få ting frygter en amerikansk præsident mere end en stigning i brændstofpriserne”, siger Bob McNally, tidligere energirektor ex-præsident George W. Bush, i en samtale med Wall Street Journal om udviklingen.
Tidsskriftet rapporterer, at Det Hvide Hus har til hensigt at mildne virkningen af stigende brændstofpriser for forbrugerne ved at foreslog en indfasningsperiode for svovlreglen. Dette indebærer ikke nødvendigvis, at USA trækker sig tilbage fra den indgåede aftale.
Selv om Trump har været frembrusende i den hidtidige del af hans præsidentperiode, og hans handelskrige har påvirket shippingbranchen, vil han ikke dog være i stand til at ændre IMOs indførelse af svovlreglerne fra 2020.
”De kan ikke gøre noget ved gennemførelsesfristen i 2020”, sagde en IMO-tjenestemand til Wall Street Journal.
IMO-tjenestemænd er efter sigende forvirret på grund af administrationens stilling. IMOs generalsekretær Kitack Lim har insisteret på, at indførelsen svovlbegrænsning skal fortsætte som planlagt, på trods af modstand fra nogle rederier over prisen, tilgængeligheden, kompatibiliteten og kvaliteten af kompatible brændstoffer.
For at imødegå disse problemer foreslår UGS, BIMCO, Intercargo og Intertanko en "Experience-Building Phase", hvilket ville reducere straffe for manglende overholdelse i en overgangsperiode. Denne foreslåede ændring vil blive drøftet på det næste MEPC-møde, der starter i dag.