Triple-E skibe har ingen agterthrusters
Maersk Lines nye Triple-E containerskibe har to propeller og to ror, og de er derfor ikke udstyret med de agterthrusters der kan have været årsagen til den vandindtrængning der for tre uger siden ramte Emma Maersk.
”Da Triple E har to propeller og to ror, behøver de ikke agterthrusters. I stedet omstyrer man den ene af propellerne, og ved hjælp af de to ror og bovthrusters er det muligt i praksis at sejle sidelæns”, siger Palle Laursen, der er driftschef for Maerks Line, til Ingeniøren.
Der er naturligvis en risiko for, at en tilsvarende fejl kan opstå i skibenes bovthrusters. Men her vil konsekvensen være lagt mindre, da bovthrusterne er lukket af i forhold til andre områder af skibet og derfor ikke kan oversvømme et større område.
Palle Laursen siger til Ingeniøren, at Mærsk stadig ikke med sikkerhed ved, hvad der gik galt på Emma Maersk.
”Vi kan på baggrund af de film der er optaget endnu ikke siger noget om, hvad årsagen til lækagen er. Vandet har en sigtbarhed på cirka 30 centimeter, men vi mener at kunne udelukke, at skaden skyldes et fremmedlegeme som er kommet ind i thruster-tunnelen”, siger Palle Laursen.
Indtil årsagen til lækagen bliver kendt, har Maersk Line stoppet for al brug af agterthrusters på de andre skibe i Emma Mærsk-serien.
Kilde: Ingeniøren