Triple E nødvendige for konkurrenceevnen
Selvom containerskibsfarten er præget af stor overkapacitet, fastholder Maersk Line, at de store Triple-E skibe er helt nødvendige for at bevare konkurrenceevnen og forspringet i forhold til konkurrenterne.
”Når priserne falder, skal vi for at kunne konkurrere have omkostningerne tilsvarende ned. Det får vi lettest ved at bygge nogle større skibe, men det er ikke lettere at fylde et stort containerskib op med containere sammenlignet med et mindre containerskib. Enhedsomkostningerne er desuden lavere, hvis man fylder et mindre skib helt op end sejler halvtomt med et større skib”, siger Anders Bonæs, Vice President, Head of Network i Maersk Line, til Maritime Danmark.
”Hvis vi sejler med et 10.000 TEU skib og konkurrenten med et 15.000 TEU, for nu at tage et eksempel, har vi godt nok et bedre omkostningsbillede, hvis vi fylder skibet helt op og konkurrenten kun fylder det halvt op, men hvis nu konkurrenten bliver dygtigere, så kan han nå op på siden af os. Så på den måde kan man sige, at det er nødvendigt at have de store skibe for at kunne bestemme sin skæbne selv”, siger Anders Bonæs.
”Vi bygger 19.000 TEU-skibe og bygger dem, så de dels er lige et par procent bedre med hensyn til brændstofeffektivitet end konkurrenternes, og dels mener vi også, at vi lige er lidt bedre end konkurrenterne med hensyn til at fylde dem op, så vi har det forspring, som vi gerne vil have i forhold til konkurrenterne. Så det er nødvendigt at købe de store skibe for at bevare vores konkurrencedygtighed og bevare vores markedsandel”
Læs hele interviewet med Anders Bonæs i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: