Trafikal ligestilling halter i Danmark
Danmark har en effektiv færgesektor, som flytter masser af passagerer og gods. Desværre er vi ikke altid skarpe nok til at tænke færgerne med i transportsystemet, skriver Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening, i et debatindlæg.
”Vores færgetrafik er en integreret del af det danske transportsystem. Det er en naturlig konsekvens af Danmarks geografi og af, at over 30 millioner passagerer hvert år er med på en færgeoverfart. Faktisk flytter færgefarten flere passagerer end dansk luftfart – og målt på antal biler transporteret en kilometer, så klarer færgerne dobbelt så mange som Storebæltsbroen. Begge dele er tankevækkende fakta, som understreger færgefartens betydning”, skriver Anne H. Steffensen.
”Men for at fastholde en effektiv færgefart, så kræver det også, at vi tænker overfarterne ind i vores trafiksystem. Tag eksempelvis vores mange gode havne. Dem er der (mindst) to af for hver færgerute, og det er selvfølgelig helt afgørende, at de er prisdygtige og effektive for at understøtte vores transportsystem. På den måde hænger værdikæden sammen, og Det Blå Danmark starter allerede på land”, tilføjer Anne H. Steffensen.
”Desværre er vi ikke altid skarpe nok i Danmark til at tænke færgerne med i transportsystemet. Når modulære vogntog skal køre (den lidt dyrere) omvej over Øresundbroen frem for at tage færgen – alene fordi man ikke har klassificeret vejen til den type kørsel – så er der tale om skævvridning”, giver Anne H. Steffensen som eksempel.
”I det hele taget er det væsentligt at holde fast i princippet om trafikal ligestilling således, at færger og anden infrastruktur indgår på lige fod i transportsystemet. Det betyder, at tilkørselsforhold og infrastruktur rundt om færgerne og deres alternativer skal være sammenlignelige. Dermed bliver det nemlig effektivitet og prisdygtighed, som bliver styrende for trafikken – og den sunde konkurrence er til gavn for samfundet”, konkluderer Anne H. Steffensen.
Kilde: Danmarks Rederiforening