Tørlastredere taber stadig penge
Baltic Dry Indexet er siden 10. februar steget til næsten det dobbelte fra 290 til 567. Chefanalytiker Peter Sand hos Bimco venter, at indexet vil fortsætte med at stige, men tør ikke sætte tal på væksten. Han mener, at der stadig er et stykke vej inden tørlastrederne opnår en rentabel forretning.
”Forventningerne er, at man er kommet over det katastrofale niveau, man tidligere har set, og at raterne vil stige. Det er et spørgsmål, hvor meget og hvornår det sker. På bundniveauet kom tørlastrederne ud for den perfekte storm, men den ser nu ud til at være overstået”, siger Peter Sand til Maritime Danmark.
Ifølge chefanalytikeren kræver det dagsrater på omkring 4.000 dollar for mindre skibe og cirka 6.000 dollar for større skibe, før tørlastrederierne igen kan få forretningen til at løbe rundt. Det afhænger dog for det enkelte rederi også af, hvor stor en gæld selskabet under krisen har sat sig i.
Peter Sand anslår, at raterne skal op på 10.000 til 15.000 om dagen, før branchen igen begynder at tjene penge. I øjeblikket peger indikatorerne i markedet dog opad. Udbuddet af skibe er i en vis grad blevet reduceret, og nogle mindre operatører er forsvundet fra markedet.
Priserne på jernmalm er den seneste tid steget. Der er forventninger om, at dette vil fortsætte i et vist omfang. Prisen for jernmalm ligger i øjeblikket på cirka 58,50 dollar pr. ton. En af verdens største producenter, Vale, har netop meddelt, at man på lidt længere sigt venter priser på 65-80 dollar pr. ton. Det kan måske være med til at øge efterspørgslen på transport.
Peter Sands vurdering er, at højere priser på jernmalm og transport heraf, måske kan være med til at fjerne noget af uroen indenfor tørlastsektoren, da dette område beskæftiger en stor del af tonnagen.
Redaktionen