Tørlastredere taber stadig penge

Baltic Dry Indexet er siden 10. februar steget til næsten det dobbelte fra 290 til 567. Chefanalytiker Peter Sand hos Bimco venter, at indexet vil fortsætte med at stige, men tør ikke sætte tal på væksten. Han mener, at der stadig er et stykke vej inden tørlastrederne opnår en rentabel forretning.

Arkivbillede af tørlastskib.

”Forventningerne er, at man er kommet over det katastrofale niveau, man tidligere har set, og at raterne vil stige. Det er et spørgsmål, hvor meget og hvornår det sker. På bundniveauet kom tørlastrederne ud for den perfekte storm, men den ser nu ud til at være overstået”, siger Peter Sand til Maritime Danmark.

Ifølge chefanalytikeren kræver det dagsrater på omkring 4.000 dollar for mindre skibe og cirka 6.000 dollar for større skibe, før tørlastrederierne igen kan få forretningen til at løbe rundt. Det afhænger dog for det enkelte rederi også af, hvor stor en gæld selskabet under krisen har sat sig i.

Peter Sand anslår, at raterne skal op på 10.000 til 15.000 om dagen, før branchen igen begynder at tjene penge. I øjeblikket peger indikatorerne i markedet dog opad. Udbuddet af skibe er i en vis grad blevet reduceret, og nogle mindre operatører er forsvundet fra markedet.

Priserne på jernmalm er den seneste tid steget. Der er forventninger om, at dette vil fortsætte i et vist omfang. Prisen for jernmalm ligger i øjeblikket på cirka 58,50 dollar pr. ton. En af verdens største producenter, Vale, har netop meddelt, at man på lidt længere sigt venter priser på 65-80 dollar pr. ton. Det kan måske være med til at øge efterspørgslen på transport.

Peter Sands vurdering er, at højere priser på jernmalm og transport heraf, måske kan være med til at fjerne noget af uroen indenfor tørlastsektoren, da dette område beskæftiger en stor del af tonnagen.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle