Tørlastmarkedet – fra katastrofalt til dystert
Efterspørgselssiden inden for tørlastmarkedet har det noget bedre, skriver BIMCO i en ny analyse, men udbudssiden halter stadig. Der er en enorm overkapacitet af tørlastskibe nu og i de næste mindst tre år, som der skal gøres noget ved.
”Tørlastmarkedet er stadig i en forfærdelig forfatning. Til trods for en betydelig fremgang i BDI fra det hidtil laveste i februar 2016 forbliver fragtmarkedet tabsgivende og i en meget dårlig tilstand. Markedet er kun forbedret fra ”katastrofalt” til ”dystert”, så der er stadig et behov for, at skibsrederne tager nogle afgørende skridt”, siger Peter Sand, chefanalytiker hos BIMCO.
I forhold til forudsigelser i starten af året har udbudssiden det værre, hvilket skyldes, at skibsredernes interesse i ophugning er kølet af. Forbedringen på efterspørgselssiden har ført til stigende fragtrater, men det er op til skibsrederne selv at gøre markedet profitabelt igen.
I de første fem måneder af 2016 gjorde skibsrederne det rigtige. De mindskede påvirkningen fra nybygninger ved at hugge skibe op. Fra januar til maj voksede flåden netto kun med fire millioner dwt, hvilket svarer til en vækst på 0,5 procent.
Siden har skibsrederne ikke hugget lige så mange skibe op, mens de har taget levering af nybygninger i uforandret omfang. Derfor er tørlastflåden i dag 1,75 procent større end i starten af 2016. I de første ni måneder af året er der leveret 38,8 millioner dwt i form af nybygninger, mens kun 25,2 millioner dwt er blevet hugget op.
BIMCO vurderer, at tørlastflåden vil opleve en nettotilvækst på 15 millioner dwt, svarende til 1,9 procent, for hele året. Der er med andre ord lang vej igen før, at tørlastmarkedet igen vil blive profitabelt.
Kilde: BIMCO