Tidligere Mærsk-skibe sikret forsyninger
Det sidste af de tre tidligere Mærsk-skibe, Maersk Vancouver, der har været efterladt af ejeren ankom fredag til Wilhelmshaven. Havarikommandoen overlader det nu til andre at tage sig af skibene og deres besætninger.
Den tyske Sømandsmission vil føre tilsyn med besætningerne i den tid, skibene kommer til at opholde sig i havnen. I havnen går ITF (International Transport Workers 'Federation) om bord til at koordinere det videre forløb med besætningen. Forsyninger til skibene er sikret gennem et agentur.
Sidste mandag gik Den Centrale Havarikommando ind i sagen, da motorer og generatorer på Maersk Valetta truede med at bryde sammen på grund af manglende smøring. Skibene Maersk Vigo Og Maersk Vancouver ville snart løbe ind i samme problem.
Derfor har havarikommandoen den seneste uge udarbejdet en plan for de tre skibe og tildelt dem kajplads i havnen i Wilhelmshaven.
I dag får Maersk Vigo og Maersk Valetta dieselolie til at opretholde skibenes mest nødvendige funktioner. Hvis der opstår behov, kan folkene anmode om ekstra hjælp, såsom forsyninger, mad eller medicin.
Skibenes plads i havnen gør det betydeligt nemmere og billigere at bringe de nødtørftigste forsyninger om bord til besætningerne, der er overladt til sig selv af den tidligere ejer, der er erklæret insolvent.
Bortset fra at skibene tidligere har sejlet for Maersk Line, har Mærsk ikke noget med dem at gøre. Det, selv om de stadig har Mærsk navne og er malet i Maersk Lines farver.
Kilde: Havariekommando