Ti anbefalinger til fremtidens maritime rekruttering
ShippingLab har udarbejdet konkrete anbefalinger til, hvordan rekrutteringsindsatsen kan styrkes og forankres på tværs af Det Blå Danmark. Anbefalingerne bygger på interview og cases fra hele Det Blå Danmark og peger på en række greb, der har vist sig at gøre en forskel.
”For ShippingLab er det helt essentielt at samle sektoren og styrke samarbejdet om fælles udvikling. Det gælder også, når det handler om rekruttering. Der findes allerede en lang række stærke indsatser, som bygger relationer til unge og åbner deres øjne for mulighederne i Det Blå Danmark. Med dette White Paper vil vi gerne give sektoren et fælles afsæt for at styrke og dele det, der virker”, siger Magnus Gary, projektdirektør i ShippingLab.
Blandt de vigtigste pointer er behovet for at:
• skabe relation og tilknytning over tid – unge skal møde sektoren flere gange i forskellige sammenhænge
• tilpasse sprog, formater og indhold til målgruppens alder, uddannelsesniveau og horisont
• bruge rollemodeller og ildsjæle, der taler i øjenhøjde og skaber nærhed og troværdighed
• give unge praksisnære oplevelser og aktivt ejerskab, fx gennem hands-on aktiviteter og virkelige cases
• gøre det let og trygt at deltage – både for unge, skoler og virksomheder
• dele viden og bygge videre på det, der allerede virker – frem for at opfinde nyt hver gang
”Effektiv rekruttering handler ikke kun om at blive set, men om at være relevant. De mest virkningsfulde indsatser skaber kontakt over tid, bygger relationer og giver unge mulighed for at se sig selv i en maritim fremtid. Det Blå Danmark står stærkt som branche, men vi bliver endnu stærkere, når vi deler vores viden med hinanden og bygger videre på det, der allerede virker”, siger Cecilie Lykkegaard, indehaver af CoSense og forfatter til analysen.
Udarbejdelsen af anbefalingerne er muliggjort vi økonomisk støtte fra Orient’s Fond.
Du kan læse mere om de ti anbefalinger HER
-mauh