Ny emissionsfri færge til Scandlines

Lige nu arbejdes der på højtryk på Cemre skibsværftet i Tyrkiet, for at færdiggøre Scandlines’ nye zero direct emission fragtfærge, der skal indsættes mellem Rødby og Puttgarden næste år.

Scandlines kommende fragtfærge. Foto: Scandlines

I fjerde kvartal får færgen for første gang kontakt med sit rette element, når skibsskroget sendes fra beddingen ud i vandet. Færgen - der bærer arbejdstitlen PR24 - kommer herefter til at ligge ved udrustningskajen, hvor det resterende arbejde vil blive udført.


Samtidig med at der svejses i Tyrkiet, er også travlhed i Rødby. Her er man i gang med at installere en ny og stærkere rampe til øverste vogndæk i leje 3, da den nye fragtfærge skal transportere lastbiler på både øverste og nederste dæk. 


Når PR24 indsættes i 2024, kan verdens største batterisystem på 10 MWh oplades på blot 17 minutter i Rødby - med grøn strøm.
Tilbage i 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel er nu blevet forlænget cirka 1,2 km til en ny transformer mellem leje 2 og 3. 

I løbet af efteråret påbegyndes installation af transformer, kontrol- og koblingsudstyr samt ladestation.
 

Fakta PR24

Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Strækning:  Der er 18,5 km mellem Rødby og Puttgarden
Overfartstid: 45 minutter (fra 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Samlet investering: 80 millioner euro

Denne artikel er del af et tema:

TEMA: Danske færgerederier

Selv om der gennem årene er bygget mange broer ud til øer, mellem landsdele og endda til udlandet - så er der stadig masser af færgetrafik i Danmark. Sidste år fragtede danske færger over 20 millioner passagerer, hvilket rækker til en tredjeplads på listen over de lande i Europa, der har mest færgetrafik.

Artikler

25.09.2023|Maritimedanmark.dk

Redningsstation er uden redningsbåd: Kan få fatale konsekvenser

24.09.2023|Maritimedanmark.dk

Kontrahering af produkttankskibe sætter rekord

23.09.2023|Maritimedanmark.dk

Nordatlantens største forskningsskib - Norrøna

23.09.2023|Maritimedanmark.dk

Lolland Kommune vedtager ny færgestrategi

22.09.2023|Maritimedanmark.dk

Nye kornskibe forlader Ukraine

22.09.2023|Maritimedanmark.dk

Kom med ombord på Laura Maersk

Copyright 2023