Grønne ø-færger Made in Denmark

Hver dag året rundt pløjer godt 30 små ø-færger sig gennem bølgerne, for at sikre forbindelsen mellem de danske småøer og fastlandet. Øernes livsnerve bliver færgerne kaldt, for uden dem var det meget vanskeligt, hvis ikke umuligt, at fastholde bosætningen på øerne.

Føste designudkast. Foto: OMT

Fælles for langt de fleste af færgerne er, at de er bygget i en tid, hvor der ikke var så stor fokus på bæredygtighed, og hvor der heller ikke eksisterede brugbare alternativer til de dieselmotorer, der driver færgerne frem.

Som led i den grønne omstilling er en omfattende udskiftning af de små ø-færger - der typisk er kommunalt ejede og drevne - nu på vej. Staten har skubbet udviklingen i gang ved hjælp af grønne puljer, hvor kommunerne kunne hente op til 25 procent af anskaffelsesprisen som støtte.

For at lette processen har Færgesekretariatet, der er sat i verden for at (citat), udvikle et Standardfærge koncept, så kommunerne i stedet for at udvikle hver deres færge fra bunden kan anvende et fælles grunddesign, der så tilpasses kommunernes individuelle behov.

Færgerne er på mellem 500 og 1.000 bruttotons, kan medtage +300 passagerer, hvortil kommer en 30-40 biler.

Som noget nyt ejer kommunerne heller ikke færgerne, men leaser dem på 20-årige kontrakter af et konsortie, Danske Standardfærger, der er et samarbejde mellem Odense Maritime Technology og PensionDanmark.

I første omgang har fem kommuner indgået aftaler om bygning af en Standardfærge. Færgerne ventes at komme i EU-udbud til efteråret, og forventningen er at flere danske værfter vil byde ind på opgaven, og at danske udstyrsleverandører vil få en god bid af kagen.

Jan Fritz Hansen. Foto: Carsten Lundager

I de kommende år ventes yderligere fem, måske flere, Standardfærger at følge i kølvandet på de første. Men for at det sker, er det nødvendigt at staten kommer på banen.

”Vi mener at der skal nogle flere grønne puljer til. Som det er nu, kommer den næste grønne pulje først i 2028. Det er sent i forhold til at nå klimamålene i 2030”, siger Jan Fritz Hansen, sekretariatsleder i Færgesekretariatet, til Maritime Danmark.

”En anden udfordring er, at færger er meget kapitalintensive og derfor en stor økonomisk mundfuld for kommunerne. Staten har allerede anerkendt dette ved at undtage færgerne fra de særlige deponiregler. Vi kunne godt tænke os, at staten - i forhold til færgerne - kigger på de servicerammer og anlægslofter, kommunerne er underlagt. Som regelsættet er nu, kan de for nogle kommuner godt gå hen og lægge en dæmper på den grønne omstilling”, siger Jan Fritz Hansen.

Den første standardfærge ventes at ramme vandet i 2025.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Nye grønne færger til de danske småøer

Færgerne til de danske småøer er typisk af ældre dato og dieseldrevne. Som led i den grønne omstilling står de til udskiftning, med milliontilskud fra staten og EU. Modsat tidligere, hvor hver kommune eller overfart designede deres egen færge, anskaffes der nu Standardfærger finansieret af PensionDanmark. De første fem færger sendes i udbud i år. I de kommende år følger yderligere 5-10 færger. Flere danske værfter ventes at byde ind, men uanset hvor færgerne bygges, er der mulighed for store ordrer til danske udstyrsproducenter. 

Relateret indhold

26.07.2024Maritimedanmark.dk

Blue Water investerer markant i Grønland

25.07.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia Nile skal tømmes for last

27.06.2024Maritimedanmark.dk

Nyt skrotfirma på Kolding Havn

25.06.2024Maritimedanmark.dk

Iværksætteruge med maritim fokus

23.06.2024Maritimedanmark.dk

Maritime startups udvalgt til attraktivt forløb

18.06.2024Maritimedanmark.dk

Danske Maritime ansætter ny jurist og sekretariatschef

18.06.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi får mio-bøde for ulovlig ophugning

11.06.2024Maritimedanmark.dk

Ny Chief Technology Officer i Hempel

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Navigatør (Afløser) til Færgen Bitten Clausen

Er du en erfaren navigatør, der gerne vil stoppe på langfart eller holde en pause fra udmønstringerne og vil du stadig fortsætte som navigatør men gerne være hjemme hver aften? Det kan også være at du gerne vil sejle lidt færge i dine hjemmeperioder? Eller allerede er gået i land men mangler lidt duften af hav? Så er dette måske noget for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.09.2024

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Retrofit market

Are you a professional relationship builder with solid experience in technical sales in the maritime industry? Do you aspire to work in an environment that make vessels a greener and safer place to work?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Kontorchef til Sikre Farvande

Trives du i et fagligt stærkt miljø med mange udfordringer? Og har du mod på at lede en effektiv driftsorganisation? Så er du måske vores nye kontorchef for Sikre Farvande.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

04.08.2024

DanPilot

DanPilot søger en datatekniker-elev med speciale i programmering

Har du lyst til at få din uddannelse hos DanPilot, hvor vi er i gang med en digitaliseringsrejse?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

06.08.2024

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2024

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én Befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelses snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Kaptajn på Skoleskibet DANMARK

Et helt unikt og spændende job Skoleskibet DANMARK er et smukt sejlskib fra 1933 og en moderne maritim uddannelsesinstitution. Skoleskibet har også en repræsentativ rolle som en sejlende ambassade, for Det Blå Danmark. Skoleskibet DANMARK har to kaptajner, hvoraf denne ene nu har valgt at gå i land, hvorfor denne spændende og helt specielle stilling er ledig til besættelse i efteråret 2024.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

11.08.2024

Saga Shipping A/S

Saga Shipping – søger personale til vores fartøjer

Er Skagen noget for dig…. Tag udfordringen op…

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Saga Shipping A/S

Shipping Medarbejder til Skagen

Saga Shipping er en del af Wrist Ship Supply, en af verdens største skibshandler, indenfor den globale shipping industri. Vi tilbyder en bred vifte af service ydelser til den globale shippingindustri – ikke 2 dage er ens !.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark