CMA CGM opfordrer til at undgå priskrig

Verdens tredjestørste containerrederi, franske CMA CGM, har det ligesom alle andre containerrederier svært for tiden. Nye regnskabstal for årets 3. kvartal viser, at rederiets nettoindkomst faldt fra 7 milliarder dollar i 3. kvartal 2022 til nu 388 millioner dollar - et fald på 94 procent.

Foto: APM Terminals

"Ny kapacitet, der forventes at nå markedet i 2024, vil sandsynligvis fortsætte med at trække fragtraterne ned", siger Ramon Fernandez, der er rederiets finansdirektør.

"Afmatningen i den globale økonomi forventes at fortsætte med at tynge vores industri i den kommende periode."

Situationen får Ramon Fernandez til at sende en opfordring til alle containerrederier om, ikke at kaste sig ud i en priskrig.

"Priskrige skader efter et stykke tid ikke kun dem, der starter dem, men alle, selv kunder, fordi hele markedet bliver uforudsigeligt”, siger Ramon Fernandez.

En danske containerekspert er positivt overrasket over udmeldingen.

”Jeg tager hatten af for, at han går ud og siger det. Det synes jeg er meget ansvarligt gjort”, siger Niels Madsen, Vice President of Product and Operations i Sea-Intelligence, til Maritime Danmark.

”Jeg så gerne at Vincent Clerc og Søren Toft gik ud og sagde: Det støtter vi fuldt ud. Men det kommer nok ikke til at ske”.

”Men at undgå en priskrig kræver, at du selv tager første skridt, og er forberedt på at tabe endnu flere penge. Der er altid mindst er et rederi som er parat til at sænke prisen – det ved vi af erfaring”, siger Niels Madsen

Ramon Fernandez vurderer da også, at industrien går en usikker fremtid i møde.

"Det er umuligt at sige, hvad der vil ske i 2024, det afhænge helt af aktørernes adfærd" siger han.

"Med en kapacitetsvækst på 9 procent forventer vi, at ophugning af fartøjer vil erstatte aldrende enheder",

CMA CGM har omkring 100 nye skibe på ordre, som tilføjes en flåde, der nu tæller 621 skibe.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Containerrederier under pres

Efter enorme overskud de seneste regnskabsår, er containerrederne sejlet ind i hård modvind. Raterne er styrtdykket, samtidig med at de skibe der blev kontraheret med rund hånd under opturen, nu gør deres entre på markedet.

Relateret indhold

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kendt ansigt vender tilbage som trafikdirektør

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia leverer stærkeste kvartal i år

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Norden køber op i Sydafrika

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle