Tankraterne er faldet tilbage igen
Raterne for særligt de større LR2 og LR1-skibe er faldet væsentligt igennem januar, mens MR-raterne trods fald har holdt niveauet lidt bedre. Sydbank forventer dog generelt, at tankraterne stiger i 2013 i forhold til 2012 i takt med bedre balance i markedet.
Sydbank skriver i den seneste udgave af bankens Shippingnyt, at man forventer at perioderne med overskudsgivende tankrater bliver væsentligt længere i år end i 2012, men at de seneste måneders fine rateniveau ikke kan fastholdes.
På tørlastmarkedet er fragtraterne faldet en smule i januar i forhold til december, særligt hårdt ramt er Panamax-raterne. Brugtpriserne er steget marginalt i januar.
Banken forventer, at overkapaciteten mindst fortsætter langt ind i 2013, og selv om tørlastrederierne momentvis kan opleve lidt opmuntring, forudser Sydbank generelt meget svære vilkår og lave rater i 2013. Raterne vil dog stige i forhold til niveauet i 2012 – men mere holdbare stigninger ser man formentlig først i sidste del af 2013.
På containermarkedet er spotraterne steget med ca. 8 procent i januar ift. december – løftet af rateforhøjelser på Asien-Europa- og Asien-USA-farterne. Rateforhøjelserne i januar har været mindre succesfulde end tidligere rateforhøjelser. Regnskaberne fra containerrederierne viser en svækket indtjeningsudvikling i det overståede kvartal - men indeholder også indikationer på, at det igangværende kvartal bliver lidt mere opmuntrende indtjeningsmæssigt.
Sydbanks forventer, at oplægninger og indskrænkning af kapacitet skal forstærkes for at skabe bedre balance i markedet. Kapacitetstilgangen fortsætter i 2013, og rateudsvingene fortsætter i starten af 2013, indtil rederiernes dårlige indtjeningssituation fremtvinger en bedre prisdisciplin, så raterne samlet set bliver lidt bedre i 2013 end i 2012.
Kilde: Sydbank