Tankrater stiger på Cosco-sanktioner
Det er i de sidste par dage blevet betydelig sjovere at drive tankskibe. Hvis man da ikke lige er Cosco Shipping Energy Transportation. Det er nemlig sanktionerne mod det statsejede kinesiske konglomerat, der har drevet spotraterne i vejret.
Det er de amerikanske sanktioner, der effektivt har fjernet verdens største ejer af råolietankskibe fra den internationale handel og det har betydet, at udbuddet er faldet i Mellemøsten og over Atlanten.
Konsekvensen er de højeste spotrater i år, der nåede 57.186 dollar/dag på Baltic Exchange. En ti pct. stigning i forhold til i fredags.
Et eksempel på en voldsom stigning ses på Vestafrika-Kina handlen, hvor raterne steg med knap 46 pct. fra mandag i sidste uge til i går, hvor dagsraten nåede 59.519 dollar.
“Cosco ejer omkring 6 pct. af den globale VLCC flåde, hvilket gør dem til den næststørste ejer af denne skibstype,” siger analysefirmaet Stifel. “Derfor vil et forbud mod brug af disse skibe - selvom det kun sker i et begrænset antal regioner - kunne betyde en disruption af balancen i den globale handel, hedder det videre.
Effekten af de amerikanske sanktioner mod selskabet har været mest udtalt i VLCC-segmenet, men begynder også at brede sig til de mindre tankskibe.
I Deutsche Bank forudser en analytiker, at VLCC-segmentet vil få det største løft: “LR markedet kan imidlertid også opnå højere priser,” hedder det.
Banken forudser, at rederierne Euronav, Scorpio Tankers, Golar LNG og GasLog bliver blandt dem, der får mest ud af udelukkelsen af Cosco datterselskabet Dalian Tankers.
Kilde: TradeWinds