Sydkorea støtter nu også underleverandører
Den sydkoreanske regering af i årevist hældt milliarder af dollar i landet nødlidende rederier og værfter, men nu udbredes støtten også til underleverandører til den maritime industri, skriver IHS Fairplay. Dermed skævvrider Sydkorea nu konkurrencen på endnu et område inden for shipping.
Det er Sydkoreas finansielle service kommission, FSC, der vil give finansiel støtte til leverandører til de lokale skibsværfter. Annonceringen af den nye støtte kom, da FSC´s chef besøgte en leverandør af systemer til rensning af ballastvand.
"Da skibsværftsindustriens fortsat har problemer, har regeringen været særlig opmærksom og har forberedt understøttende foranstaltninger,” siger Choi Jong-Ko, der er direktør i FSC.
De sydkoreanske værfter har oplevet et fald i ordretilgangen på skibe samtidig med, at konkurrencen fra kinesiske værfter er øget. Også ordre på boreskibe er faldet efter olieprisens styrtdyk i 2014.
Nu vil støtten også omfatte virksomheder, der producerer miljøvenlige produkter til f.eks. rensning af ballastvand.
Danske Rederier har tidligere kritiseret den massive statsstøtte til udvidelsen af Sydkoreas kommercielle flåde.
”Det kan resultere i skibe som, der alt andet lige ikke er en normal kommerciel efterspørgsel på og derfor potentielt set vil skabe yderligere kapacitet i et marked, som allerede er præget af flere skibe end laster. Det kan være markedsforstyrrende.” udtalte direktør Jakob K. Clasen, Danske Rederier i februar i forbindelse med et besøg i Sydkorea som en del af en dansk erhvervsdelegation.
Også erhvervsminister Brian Mikkelsen har over for ShippingWatch for nylig tilkendegivet, at han vil rejse kritik af statsstøtten i EU-Kommissionen, som han håber på støtte fra til internationalt at få statsstøtten diskuteret.
Kilde: Fairplay