Sydasiatiske værfter hugger flest skibe op
Ud af de 144 skibe, der blev solgt til ophugning i tredje kvartal, endte 85 procent hos værfterne på de sydasiatiske kyster. Det viser data indsamlet af organisationen NGO Shipbreaking Platform. Det er en rekordstor andel af skibene, der således bliver hugget op på stranden, skriver organisationen.
Ud af de 122 skibe, der blev sendt til kysterne i Indien, Pakistan og Bangladesh, var de 41 skibe bulk carriers. Det var i øvrigt Indien, som var den foretrukne destination i perioden fra juli til september.
Tyske redere solgte 25 skibe til ophuggere i Sydasien, mens græske redere solgte 17 skibe. Men også kinesiske og sydkoreanske skibsredere er på listen over de redere, der har solgt skibe til sydasiatiske ophugningsværfter i tredje kvartal.
EU-regulativet om skibsophugning vil forhindre, at EU-flagede skibe bliver hugget op på værfter, som er under den nødvendige standard, men regulativet kan nemt omgås ved at flage ud til et ikke EU-land, skriver NGO Shipbreaking Platform.
Kilde: NGO Shipbreaking Platform